27 marca 2014
Międzynarodowy Dzień Teatru
Miejski Ośrodek Kultury w Olsztynie
Protokół z obrad
Komisji
Protokół z obrad posiedzenia Komisji Pierwszego
Światowego Festiwalu Teatru FOTOgrafii w ramach
Międzynarodowego Dnia Teatru w Kamienicy Naujacka
Miejskiego Ośrodka Kultury w Olsztynie w dniu 27
marca 2014 roku.
Komisja nie dziwi się, że jeszcze
nigdy nie brała udziału w podobnym festiwalu.
Komisja odnotowuje wyrównany, wysoki poziom
prezentacji oraz kulturalne relacje między
uczestnikami. Komisja dostrzega profesjonalizm i
zaangażowanie organizatorów w przeprowadzeniu
festiwalu. W tym miejscu Komisja zwraca się z prośbą
do organizatorów o kontynuowanie w przyszłości
Festiwalu w niezmienionej formie. Niech żyje pan
dyrektor MOK-u i jego zespół pracowniczy!
Po obejrzeniu dwudziestu dwóch spektakli, w których
wystąpiło sześćdziesięciu ośmiu aktorów polskich i
zagranicznych Komisja w składzie postanawia:
Nie przyznawać nagród pocieszenia i wyróżnień oraz
nagród specjalnych oprócz nagrody Tajnej Kapituły
Wyzwolenia Artystycznego Olsztyńskiego Teatru Lalek
i Teatrów W Ogóle, która zostanie wręczona po
wykonaniu dwóch piosenek kabaretowo-satyrycznych w
wykonaniu lokalnych artystów.
Nagrody będą poprzedzane fragmentami recenzji
naszego festiwalowego recenzenta, przedstawiciela
Nieregularnika "Nocnik Teatralny".
Nagroda za MUZYKĘ
"...Trzeba trafu, by w chwilach cierpliwego
oglądania spektaklu zepsuło mi się radio, zupełnie
nagle i jeszcze bardziej niespodziewanie. Ta
drobnostka uświadomiła mi zaledwie, jak ważnym jest
pewien stan napięcia i absolutnej ciszy, które
powinny towarzyszyć tej w ryzykowny sposób udanej
inscenizacji. Nic bowiem nie powinno odwracać naszej
uwagi, wspomniana kameralność i oszczędność dotyczy
każdego ze zmysłów..."
Nagrodę za muzykę w spektaklu
HAMLET W.Szekspira
otrzymuje pan
Bogdan Szczepański
Nagroda w
kategorii NAJBARDZIEJ ZAANGAŻOWANA PIOSENKA
Nagrodę w kategorii "Najbardziej zaangażowana
piosenka" w spektaklu
KTO OTWORZY DRZWI Nedy Neżdany
wędruje do pań
Agnieszki Kołodyńskiej i
Basi
Raduszkiewicz
Nagroda
w kategorii RUCH SCENICZNY
"...Aktorzy w tym
przedstawieniu wykonują swój wyimaginowany koncert,
dwoją się i troją, by zyskać zainteresowanie widza.
Nie musieliby tego robić, wydaje się, że wystarczy
im być po prostu, a zadowolą każdego. Byłoby to
jednak niedorzeczne, nie zapominajmy, iż przede
wszystkim mamy do czynienia ze spektaklem.
Żywiołowym, choć bardzo statycznym, urozmaiconym
każdym zaskakującym pomysłem inscenizacyjnym,
podbijanym przez charakterystyczne postaci.
Skąpe rekwizyty wykorzystywane są na przeróżne
sposoby. Ten czysty teatr, pozbawiony jakiegoś
zasadniczego tematu, dramatu czy nośności ideowej,
broni się tym, czym potrafi: brawurą, aktorstwem,
ruchem scenicznym.."
Nagrodę w kategorii RUCH SCENICZNY w spektaklu
KWARTET DLA CZTERECH AKTORÓW Bogusława Schaffera
otrzymuje pan
Maciej Pancer
Nagroda
w kategorii STYLIZACJA
"...Potem będą jeszcze
Oficerowie, najprzedziwniejsi z dziwnych,
zaskakujący, określeni w rzeczach, których się po
oficerach nie spodziewamy, z kokardkami na łbach
męskich i wyrazistych..."
Nagroda w kategorii STYLIZACJA w spektaklu
HAMLET W.Szekspira przyznana zostaje panu
Jarkowi Poliwko
Nagrodę
w kategorii KOSTIUM
"...Nadto trupa teatralna, wymyślona dowcipnie - z
rozwichrzonymi wąsami, oszczędnie, w teatralnym
skrócie - z tekturowymi koronami, miejscami (kiedy
trzeba) złowrogo, niepokojąco..."
Nagrodę w kategorii KOSTIUM w spektaklu
HAMLET W.Szekspira otrzymuje pani
Małgorzata Pietrzak
TAJNA KAPITUŁA WYZWOLENIA ARTYSTYCZNEGO
OLSZTYŃSKIEGO TEATRU LALEK I TEATRÓW W OGÓLE w
składzie, po obejrzeniu spektakli poetyckich
postanowiła przyznać swoją nagrodę dla
NAJBARDZIEJ
NIEWYRAŹNEJ POSTACI
w spektaklu pt.
SOBOTA Andrzeja
Bursy Andrzejowi Gęsiarzowi z Kłobucka
Nagroda
w kategorii INTERPRETACJA
"...Największe brawa przypadają mistrzowi ceremonii,
Mateuszowi Mikoszy. Fenomenalnie wcielił się w rolę
tego, który wie wszystko, ale nie może się wygadać.
Jednocześnie na tyle, ile jest to możliwe, próbuje
wesprzeć tych, którzy za wiele nie rozumieją, ale
zachowują się jakby posiedli całą wiedzę dotyczącą
mechanizmów społecznych i ludzkich zachowań..." Frau
Schmetterling - marzec 2013
Nagrodę w kategorii INTERPRETACJA w spektaklu
WDOWY
Sławomira Mrożka otrzymuje pan
Marcin Młynarczyk
Nagroda
w kategorii DECYDUJĄCY MOMENT
Nagrodę w kategorii DECYDUJĄCY MOMENT w spektaklach
LEKCJA Ionesco,
KWARTECIE DLA CZTERECH AKTORÓW Schaffera,
BIESIADZIE U HRABINY KOTŁUBAJ Gombrowicza
i HAMLECIE Szekspira otrzymuje
Marek Trębiński
Nagroda w kategorii DRUGOPLANOWA ROLA ŻEŃSKA
"...Ogląda się ów spektakl znakomicie, groza jest starannie budowana, zaś dzięki kreacjom aktorskim nie sposób oderwać wzrok od sceny i niby od niechcenia spojrzeć na zegarek. W scenach ze służącą, ta właśnie postać wybija się na pierwszy plan. Czaplarski gra warunkami zaś wspomagany jest dwuznacznością postaci. Surowy, z twarzą pozbawioną początkowo ludzkich uczuć, wydaje się wyłącznie symbolicznym zwiastunem tragedii. W miarę rozwoju sytuacji i już po opadnięciu z sił profesora, służący w sukience przejmuje stery spektaklu, stając się jego siłą napędzającą, nie tyle świadkiem, co - być może - sprawcą wszystkiego..."
Nagrodę w kategorii DRUGOPLANOWA ROLA ŻEŃSKA za kreację Służącej w spektaklu
LEKCJA E.Ionesco otrzymuje pan
Tomasz Czaplarski
Nagroda w kategorii DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA
"...Dlatego też nie zamierzam wymieniać jakże ciekawych ról głównych protagonistów dramatu. Nie tędy droga, powtarzam sobie. Niczym nie odbiegają od nich grabarze, jeden z drugim, marynarze, służący, damy dworu, te wszystkie postaci, które ze zwykłym sobie lekceważeniem określamy mianem postaci drugo, lub trzecioplanowych..."
Nagrodę w kategorii DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA za rolę Służącego w spektaklu
HAMLET W.Szekspira otrzymuje pan
Ksawery Mierzejewski
Nagroda za PIERWSZOPLANOWĄ ROLĘ ŻEŃSKĄ
"...Aktorzy przechodzą raz po razie z jednego stanu psychicznego w drugi, za każdym razem krańcowo odmienny. Wykrzykują tłumione od lat pretensje, by po chwili chwycić się za ręce lub przytulić z niespodziewaną czułością. Sporo się tu pije i elementy upojenia alkoholem oraz otrzeźwienia napędzają karuzelę wydarzeń. Wszyscy uczestnicy dramatu używają swej inteligencji wyłącznie do obrażania innych, tryskają jadem, popadają w chwilową amnezję, toczą boje i kapitulują znienacka. Duszna atmosfera udziela się widzowi..."
Nagrodę za PIERWSZOPLANOWĄ ROLĘ ŻEŃSKĄ za rolę Honey w spektaklu
KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF? Edwarda Albeego otrzymuje pani
Honorata Mierzejewska-Mikosza
Nagroda za PIERWSZOPLANOWE ROLE MĘSKIE
"...Spektakle Mrożka wymagają aktorstwa, które zniweluje przesadną sztuczność bohaterów i sytuacji, w której każe im zaistnieć autor. Tutaj szczęśliwie aktorzy są tacy, jacy być powinni, a więc - znakomici. (...) toczą słowne utarczki z pierwotną ostrożnością, półgębkiem, od niechcenia, by w miarę rozwoju fabuły dotrzeć do ostrych spięć. Z podziwu godną systematycznością kompromitują odgrywanych przez siebie bohaterów, pozostając im wiernymi przez cały czas. Trudno wyobrazić sobie bardziej dobrany duet, w którym oczywiste i zawstydzające atrybuty każdej z postaci nie przeszkadzają w utożsamianiu się z nimi..."
Nagrodę za PIERWSZOPLANOWE ROLE MĘSKIE za kreacje aktorskie w spektaklu
EMIGRANCI Sławomira Mrożka otrzymują panowie
Mirosław Micia Bojenko oraz
Rafał Mikułowski
Nagroda w kategorii MONODRAM
"...Jeszcze pół roku temu można byłoby na temat tego spektaklu powiedzieć, iż dotyczy specyficznej sytuacji żołnierza należącego do armii dziś nieistniejącej, lecz dzisiaj nie ma pewności co do tego braku istnienia. Czy nie ma pewności, to i tak za słabo powiedziane, na naszych oczach rodzi się pewność. Pewność, że istnieje. Sam spektakl jest monodramem opowiadającym o żołnierzu doskonałym, czyli nie myślącym, posłusznym i nie miewającym wątpliwości na jakikolwiek temat. Taka figura z miejsca wzbudza uśmieszek, jest to jednak uśmiech cokolwiek bojaźliwy. Mateusz Mikosza w roli lejtnanta Zubowa tworzy kreację, której ani przez chwilę nie grozi osunięcie się w stronę karykatury. Zubow to prosty chłop z pepeszą i akordeonem, bywa wzruszający, śmieszny, choć przez cały czas czujemy drzemiącego w nim potwora..."
Nagrodę w kategorii MONODRAM:
ZAPISKI OFICERA ARMII CZERWONEJ Sergiusza Piaseckiego odbierze odtwórca głównej roli
Mateusz Mikosza
Trzecia Nagroda za SPEKTAKL
"...Widowisko ogląda się ciężko, zwłaszcza w świetle wydarzeń, które wstrząsają Ukrainą, ojczysty kraj autorki dramatu. Wymowa spektaklu, opowiadającego o niemożności poradzenia sobie z wolnością, brzmi w tych warunkach szczególnie cierpko i niewiele pomaga wszędobylski czarny humor, którym usiłuje się opowiedzieć o rzeczach wcale niewesołych. Rytm i ozdobę spektaklu tworzą dwie aktorki, oddające rolom co w nich samych najlepsze i najgorsze zarazem. W ich grze nie ma granic, których nie usiłowałyby przekroczyć..."
Trzecią nagrodę otrzymuje spektakl
KTO OTWORZY DRZWI? Nedy Neżdany
Druga Nagroda za SPEKTAKL
"...To wręcz lawina kolorów i motywów, szarżującej stylizacji. Widowisko jest plenerowe, zdane na kaprysy dziennego światła, co było problemem przy podobnych inscenizacjach. Twórcy spektaklu poradzili sobie z tym w bardzo pomysłowy sposób, rozwieszając pomiędzy widzami a plenerową sceną przeźroczysty, delikatny pergamin. Światło nadaje dzięki temu swoistej miękkości scenerii, zaś całość zaczyna przypominać pogięte, stare fotografie..."
Drugą nagrodę otrzymuje spektakl
BIESIADA U HRABINY KOTŁUBAJ Witolda Gombrowicza
NAGRODA GŁÓWNA
"...Pewne rzeczy wydają się wynikać z Nieuniknionego. Jeżeli każda z dotychczasowych inscenizacji Teatru Fotografii spotyka się z zainteresowaniem i estymą odbiorcy, wkrótce stanie się jasne, iż kolejnym krokiem grupy musi być Krok Milowy. Na tapecie może znaleźć się Sofokles, ale lepiej się dzieje, gdy pojawi się tam Szekspir..."
Nagrodę główną otrzymuje tegoroczna superprodukcja autorstwa W.Szekspira pt.
HAMLET
Podpisy Komisji
Olsztyn 27 marca 2014 r.
|