Piast Chościskowic
(łac. Past
Ckosisconis, Pazt
filius Chosisconisu,
także Piast
Kołodziej, Piast
Oracz)
– legendarny protoplasta dynastii
Piastów;
ojciec Siemowita,
mąż Rzepichy.
Według Galla Anonima był
synem Chościska i ubogim oraczem spod Gniezna. Miał żonę Rzepichę i
syna Siemowita.
Chościsko
ojciec Piasta |
Rzepicha
żona Piasta |
Siemowit
syn Piasta |
Podczas uczty z okazji postrzyżyn synów księcia Popiela,
dwóch tajemniczych pielgrzymów stara się wejść do miejsca
gdzie odbywa się wydarzenie. Zostają odpędzeni w krzywdzący
sposób i dlatego decydują się ruszyć na podgrodzie, gdzie
trafiają na dom oracza Piasta. Piast jest w trakcie
przygotowań do postrzyżyn jedynego syna, jednak pełny
współczucia na los wędrowców, zaprasza ich do swojej chaty.
W pewnym momencie wędrowcy pytają o coś do picia, a gościnny
Piast, choć ma tylko jedną beczkę piwa, którą szykował na
ucztę z okazji postrzyżyn syna, otwiera ją i polewa
strudzonym. Okazuje się, że za sprawą cudu piwo w beczce nie
kończy się, gdyż piwo nalane podczas uczty na stole
książęcym znika. Dodatkowo wędrowcy kazali Piastowi zabić
prosiaka, którym za sprawą cudu napełniono 10 naczyń zwanych
cebry. Piast, z powodu cudownej atmosfery i przeczucia, że
dzieje się coś wielkiego, pyta wędrowców czy mógłby zaprosić
księcia z uwagi, że krzywdząco ich wcześniej odpędził.
Wędrowcy jednak pozwalają i książę zaproszony przez Piasta
(gdyż nie uważano wtedy za ujmę księciu zachodzić do chaty
poddanego) dołącza do uczty. Nieznajomi postrzygli syna
Piasta i nadali mu imię Siemowit. Według kronikarza tenże
Siemowit urósł w zacności do tego stopnia, iż „król królów i
książę książąt za powszechną zgodą ustanowił go księciem
Polski, a Popiela wraz z potomstwem doszczętnie usunął z
królestwa."
Uważa się, iż historia ta ma za zadanie legitymować boskie
prawo do tronu dynastii Piastów, gdyż wspomnianych owych
„dwóch gości” kronikarz uważa za przybyłych z „woli Boga.”
Cuda wykonane za ich sprawą przypisuje także działaniom
tegoż Boga i zaświadcza, iż to oni dokonali postrzyżyn
Siemowita. Potem Siemowit zostaje władcą z ramienia „króla
królów i księcia książąt,” która to zwierzchność może być
interpretowana jako Jezus.
Opowieść o Piaście została powtórzona bez znaczących zmian
przez Wincentego Kadłubka. Pierwsze poważniejsze dodatki do
legendy przyniosła dopiero Kronika Dzierzwy z
początku XIV wieku, według której tajemniczy goście Piasta
mieli być aniołami bądź świętymi Janem i Pawłem.
Kronika wielkopolska przeniosła akcję całej legendy z
Gniezna do Kruszwicy jednocześnie następcą Popiela czyniąc
nie Siemowita, a samego Piasta. Siemowit miał zostać
księciem dopiero po śmierci ojca, Piast miałby być wybrany
na księcia przez wiec na skutek ponownego pojawienia się
tajemniczych gości z postrzyżyn, którzy dopiero wówczas
dokonują cudownego rozmnożenia jadła. Kronika wywodzi
również imię Piasta od określenia człowieka niskiego
wzrostu, za to silnego ciałem i pięknego wyglądu.
Historię tę powtórzył Jan Długosz dodając, że Piast został
wybrany na księcia w obliczu najazdu sąsiadów po śmierci
Popiela, wydatował także błędnie te wydarzenia na 954 lub
964 rok. Długosz podaje także historię o umieszczeniu przez
Piasta chłopskich sandałów w pałacu dla świadectwa niskiego
stanu z jakiego pochodzi władca, jego pomyślnych rządach i
przeniesieniu stolicy z Kruszwicy do Gniezna. Piast miał
według kronikarza umrzeć w wieku 120 lat, nie doprowadzając
jednak do odzyskania zwierzchnictwa nad krajami którymi
dawniej rządzili synowie Leszka III.
Marcin Bielski powtórzył wersję Długosza, uczynił jednak z
Piasta bartnika lub kołodzieja i dodał drugą oprócz wiecu
możnych historię jego elekcji. Księciem według ustaleń
możnych miał zostać ten, który się do nich „najpierwej
przewiezie przez to jezioro”, a los sprawił, że był to
wracający ze swojej pasieki po drugiej stronie jeziora
Piast. Bielski skorygował również datację Długosza na 842
rok i dodał informację iż Piast został księciem w wieku 70
lat, a panował lat 50.
|