Jan Ochstat
Jan (Janusz) z Książąt Litewskich,
Jan Ochstat, Jan de Thelnicz (ur. 8
stycznia 1499r. prawdopodobnie
w Krakowie,
zm. 18
lutego 1538r. w Poznaniu)
– biskup
wileński, biskup
poznański, prepozyt kapituły
katedralnej poznańskiej w
latach 1512r.–1520r.,
prepozyt płockiej kapituły katedralnej w latach 1512r.-1536r.,
kanonik płockiej kapituły katedralnej, nieślubny syn Zygmunta
Starego z
pochodzącą z Moraw Katarzyną
Ochstat Telniczanką, sekretarz króla
Zygmunta I Starego od 1518r.
Zygmunt I
Stary
ojciec Jana Ochstata |
Katarzyna
Telniczanka
matka Jana Ochstata |
Regina
Szafraniec
siostra Jana Ochstata |
Katarzyna Montfort
siostra Jana Ochstata |
Beata Kościelecka
siostra Jana Ochstata |
Jan był nieślubnym
synem królewicza Zygmunta, przedostatniego syna króla
Kazimierza Jagiellończyka. Zygmunt od początku roztoczył
ojcowską opiekę nad Janem. Dziecko wychowywało się
początkowo w Krakowie. Środki pieniężne na ten cel ojciec
zdeponował u krakowskiego rajcy Keysera. Później Jan
przebywał w Budzie, gdzie królewicz Zygmunt na dworze
brata Władysława oczekiwał na rodzinne rozstrzygnięcia co do
jego dalszego losu. Po uzyskaniu nominacji na
namiestnika Śląska i Dolnych Łużyc królewicz zabrał na swój
dwór w Głogowie syna wraz z matką. Po wstąpieniu Zygmunta na
tron Polski wszyscy przeprowadzili się na Wawel. Jan
przeznaczony został od początku do stanu duchownego i w tym
kierunku był starannie kształcony.
Jedenastoletniego chłopca ojciec mianował w
1510r. kanonikiem krakowskim, wystarał się mu oczywiście
przy tym o dyspensę od przeszkód kanonicznych u
papieża Juliusza II oraz o nadanie szlachectwa. W latach
1512r.–1516r. Jan studiował prawo rzymskie i kanoniczne na
uniwersytecie w Bolonii. W tym czasie Zygmunt I (ok. 1514r.)
nadał mu tytuł „z Książąt Litewskich”. Pomimo braku święceń
kapłańskich książę czynił postępy w kościelnej karierze.
Jeszcze podczas studiów we Włoszech otrzymał
kolejną prebendę, prepozyturę płocką, a w 1516r. został
dodatkowo kanonikiem poznańskim. W latach 1518r.-1519r. Jan
pełnił funkcję jednego z sekretarzy królewskich.
Ojciec zamierzał wystarać się mu o jakieś biskupstwo na
Węgrzech, jednak ostatecznie posłał syna na Litwę. W 1519r
papież Leon X wyraził zgodę na objęcie przez Jana biskupstwa
wileńskiego. Biskup nadal nie miał święceń kapłańskich.
Prawdopodobnie wiązało się to z rodzącymi się od czasu do
czasu projektami ożenienia go, np. w 1526r. z księżną
mazowiecką Anną i nadania mu w lenno Mazowsza. Dopiero w
1531r. książę nabrał ostatecznie pewności, że pozostanie w
stanie duchownym i przyjął święcenia.
Litewska magnateria niechętnie przyjęła królewskiego syna,
uważając, zresztą słusznie, że będzie on rzecznikiem
polityki Zygmunta I na Litwie. Młody biskup wykazywał dużą
pobłażliwość dla matki (zm. 1528r.), która przybyła
do Wilna razem z nim. Katarzyna Kościelecka była już wówczas
wdową i nie miała najlepszej opinii. Otaczała się młodymi
mężczyznami. Posądzano ją o trudnienie się znachorstwem i
czarami. Bezceremonialnie mieszała się do zarządu diecezją,
co zmusiło nuncjusza papieskiego Zachariasza Ferreriusa do
ingerencji i zlecenia opieki nad diecezją wileńską biskupom:
krakowskiemu i łuckiemu. Zachowanie matki pogłębiało również
niesnaski między Janem a panami litewskimi. Biskup brał w
tym czasie aktywny udział w akcji mającej na celu
zapewnienie dwuletniemu przyrodniemu bratu Zygmuntowi
Augustowi sukcesji na Litwie, co miało umocnić
pozycję Jagiellonów również w Polsce. Spory nabrały takiej
temperatury, że 22 listopada 1522r., podczas sprzeczki,
wojewodzic Stanisław Radziwiłł rzucił się z szablą na
biskupa, którego obronił Piotr Kmita i skończyło się tylko
na zranieniu palca zaatakowanego. 4 grudnia 1522r. rada
panów litewskich złożyła przysięgę królewiczowi jako
następcy tronu wielkoksiążęcego. Stosunki Jana z możnymi
litewskimi były tak złe, że prosił on ojca o mianowanie go
na jakieś inne biskupstwo, wspominał o płockim czy
krakowskim. Akurat w tej sprawie litewscy panowie gorąco
popierali jego starania. Król Zygmunt odmówił jednak
prośbom.
Biskup w coraz większym stopniu stawał się faktycznym
zastępcą ojca na Litwie. Utrzymywał bliskie kontakty z
„legalną” rodziną. W 1525r. wraz z Zygmuntem Starym
i królową Boną odbył pielgrzymkę do Szczepanowa, miejsca
urodzin św. Stanisława biskupa. Z królową Boną łączyły go
wręcz przyjacielskie stosunki. Był rzecznikiem jej polityki
na Litwie, zmierzającej do umocnienia dynastii, osłabienia
pozycji możnych litewskich, mocno wspierał jej działania
mające na celu odzyskanie dóbr wielkoksiążęcych
zawłaszczonych przez możnowładztwo i działania gospodarcze
usprawniające zarządzanie majątkami wielkoksiążęcymi. Sam
również był świetnym gospodarzem.
Za swoje zasługi, a prawdopodobnie i ze względów rodzinnych,
był hojnie wynagradzany przez króla. Oprócz majątków
ziemskich położonych w różnych dzielnicach Wielkiego
Księstwa otrzymał w 1524r. Szawle, w 1525r. – Żytomierz, w
1529r. – Krzemieniec. Majątki na przedmieściach tego
ostatniego darował w 1536r. wraz ze swoimi dobrami
położonymi na grodzieńszczyźnie królowej Bonie, za co ta
wystarała się mu u króla o zarząd cła, komór solnych i
woskowych na Wołyniu. Oprócz tego Jan skupował majątki
ziemskie, np. w 1535r. Horodyszcze i Tychomlę na Żmudzi, tę
ostatnią przemianował na Januszpol. Kupował i tworzył
cegielnie i wapienniki. W dużej mierze swymi ogromnymi
majętnościami kierował sam lub bezpośrednio nadzorując
działalność dzierżawców i zarządców. Również królowa Bona
oddawała mu pod nadzór swoje niektóre majątki, np. już w
latach 1521r.-1522r. był współrządcą jej dóbr pińskich.
Często był pośrednikiem w transakcjach majątkowych królowej.
Biskup stał się jednym z największych posiadaczy ziemskich
na Litwie. Według przeprowadzonego w 1528r. popisu
wojskowego już wówczas Jan posiadał 3776 dymów (gospodarstw
chłopskich), z których powinien wystawić 236 konnych
rycerzy. Była to dziewiąta co do wielkości majętność w
Wielkim Księstwie, większa od posiadłości Kiszków czy Chodkiewiczów,
a przecież budowana tylko 9 lat. Przez następne 8 lat pobytu
na Litwie znacznie się jeszcze powiększyła.
Wraz z nadaniem w 1524r. Szawli Jan otrzymał tytuł wojewody
szawelskiego. Protestował przeciwko temu starosta żmudzki,
gdyż Szawle leżały w tej jednostce administracyjnej,
równorzędnej województwu. Za tytułem nie poszła organizacja
nowego województwa, mimo to do końca życia w tytulaturze
Jana znajdowało się miano „wojewoda i dziedzic Szawli”. Nie
wiadomo, jaka koncepcja wiązała się z tą decyzją króla i
dlaczego nie została zrealizowana.
W 1526r. Jan, wspólnie z wojewodą kijowskim, ojcem Barbary
Radziwiłłówny, Jerzym Radziwiłłem, wysunął na zjeździe
warszawskim postulat podniesienia Litwy do godności
królestwa. Projekt spotkał się z ostrym sprzeciwem panów
polskich i upadł. W 1529r. Jan pokierował ważną dla domu
jagiellońskiego akcją wyniesienia królewicza Zygmunta
Augusta na tron wielkoksiążęcy (18 października). W tym
czasie biskup prowadził w imieniu króla i po myśli Bony
całokształt litewskiej polityki łącznie z utrzymywaniem
stosunków dyplomatycznych w imieniu Wielkiego Księstwa,
m.in. z księciem Albrechtem Hohenzollernem, Ferdynandem
I i hospodarem mołdawskim Piotrem Rareszem. Wspierał
fortyfikowanie granic państwa, interesował się sprawami
obrony przed najazdami tatarskimi. Jako członek rady
książęcej (biskup wileński wchodził do niej z urzędu)
czynnie uczestniczył w jej posiedzeniach i brał udział w
obradach sejmu litewskiego. Towarzyszył królowi podczas jego
pobytów na Litwie, często też pojawiał się na dworze
wawelskim.
Działalność Jana, w dużej mierze sprzeczna z interesami
możnowładców litewskich, przyzwyczajonych do samodzielności
i braku kontroli wynikającej z rzadkiej obecności króla
poświęcającego się głównie sprawom Królestwa Polskiego, nie
osłabiła napięcia w stosunkach między nim a litewskimi
panami, szczególnie z najmożniejszymi wówczas z nich Gasztołdami i Radziwiłłami.
Jedynie z biskupem żmudzkim Mikołajem Radziwiłłem książę
utrzymywał bliższe stosunki. Zmęczenie prawie
dwudziestoletnią aktywną i prowadzoną w niechętnym
środowisku działalnością spowodowało, że Jan w porozumieniu
z królem zrezygnował 19 maja 1536r. z biskupstwa
wileńskiego. Zygmunt I mianował go wówczas biskupem
poznańskim, po awansowanym do Krakowa Janie Latalskim, co
zatwierdził papież Paweł III.
Mimo nienajlepszych początków związanych z uległością wobec
matki, i mimo że aż do 1531r. Jan nie przyjął święceń, jego
działalność jako biskupa wileńskiego należy ocenić bardzo
pozytywnie. Był troskliwym administratorem dóbr kapitulnych i
biskupich. Dbał o ich powiększenie. Rozbudowywał sieć parafii, konsekrował kilka
kościołów. W 1522 r. rozpoczął gruntowną przebudowę katedry wileńskiej.
Po jej pożarze w 1530r. zajął się energicznie odbudową
zatrudniając Włochów: Bernardino
Zanobiego de Gianottis i Giovanniego
Cini.
Część kosztów pokrył z prywatnego majątku. Do kapituły
katedralnej wprowadził i uposażył prebendami nowe godności: scholastyka i kantora.
W 1526r. zwołał synod
diecezjalny,
uchwalone na nim statuty wydał w 1528r. drukiem. Otaczał się
głównie Polakami. Jego ulubieńcami byli stronnicy królowej
Bony, bracia Chwaliszewszcy, obdarzeni przez biskupa
godnościami kapitulnymi. Sufraganem Jana
był polski dominikanin Feliks,
kanclerzem Jan Domanowski, sekretarzem i zarazem lekarzem Franciszek
Skaryna,
będący również drukarzem wydającym księgi po rusku.
24 marca 1537r. Jan odbył uroczysty wjazd do Poznania (ingres)
i objął nową diecezję. Od ostatniego noclegu w Kostrzynie towarzyszyła
mu wielka liczba wielkopolskich magnatów i szlachty.
Atmosferą odpowiadającego prestiżem wileńskiemu, ale
mającego uroki prowincjonalnego spokoju biskupstwa, nie
nacieszył się długo. Wkrótce zapadł na gorączkę
czterodniową (febra
quartana)
i po kilku miesiącach zmarł w Poznaniu w wieku 39 lat, dnia
18 lutego 1538r. Zgodnie ze swym życzeniem został pochowany
w katedrze wileńskiej (31
marca 1538r.),
w ufundowanej przez siebie kaplicy zwanej Januszowską.
Ze związku Zygmunta z
Katarzyną Telniczanką urodziły się jeszcze dwie córki. Obu
znaleziono godnych mężów. Regina została żoną Hieronima
Szafrańca z Pieskowej Skały, Katarzynę wydano za Jerzego
III, hrabiego Montfortu. Plotkowano również, że kolejna
córka, piękna, bogata i nieszczęśliwa Beata Kościelecka,
(matka nie mniej pięknej, a jeszcze bogatszej i bardziej
nieszczęśliwej Halszki Ostrogskiej), urodzona kilka miesięcy
po śmierci męża Telniczanki, Andrzeja Kościeleckiego, jest
również dzieckiem króla. Beata wychowywała się na dworze
królowej Bony. Tej właśnie siostrze Jan zapisał w
testamencie część swoich dóbr, pomijając siostrę Katarzynę i
siostrzenice po nieżyjącej już Reginie. Może dlatego, że po
śmierci matki w 1528r. wytoczyły one wobec niego pretensje
majątkowe i kontakty z nimi nie były zbyt bliskie, w
przeciwieństwie do oficjalnej rodziny króla. Spore sumy Jan
zapisał katedrze wileńskiej, największą część majątku
przeznaczył dla przyrodniego brata, Zygmunta Augusta.
Powiązania w królewskiej rodzinie wzbudzały zainteresowanie
współczesnych, którzy żywo je komentowali. Andrzej Krzycki,
poeta i kolega Jana na stanowisku sekretarza królewskiego,
późniejszy prymas, oprócz ostrej satyry skierowanej pod
adresem Telniczanki, wierszowanych pochwał urody jej córki
Beaty, taką zagadkę ułożył po śmierci w tym samym roku
(1515r.) Barbary Zápolyi, pierwszej żony Zygmunta i Andrzeja
Kościeleckiego:
I ojciec i matka, ojczym i macocha,
Jednego w jednym czasie.
Powiedz kim byli?
Rozwiązanie:
Mąż i niewiasta zrodzili syna raz w wolnym wciąż stanie,
Potem się z inną i z innym pobrali, a syn ich pozostał.
To jest wszelako przedziwne, że ojczym ten oraz macocha
Wcześniej pomarli oboje niźli rodziciel i matka.
Nie jest znany wizerunek Jana z Książąt Litewskich
współczesny jego czasom. Według Jakuba Brzeźnickiego, który
pod koniec XVIw. napisał kontynuację Długoszowego katalogu
biskupów poznańskich, Jan „był dość potężnego wzrostu, o
okazałym obliczu i twarzy bohatera, która z rysów
przypominała niemało króla Zygmunta, z obfitym zarostem o
głębokiej czarnej barwie”. Książę używał
zmodyfikowanego herbu Jagiellonów.
|