Jadwiga Andegaweńska
Jadwiga Andegaweńska, również królowa Jadwiga (ur. między 3
października 1373 a 18 lutego 1374 w Budzie, zm. 17 lipca
1399 w Krakowie) – królowa Polski z dynastii Andegawenów,
córka Ludwika Węgierskiego i Elżbiety Bośniaczki, w 1384
koronowana na króla Polski, pierwsza żona króla Władysława
Jagiełły, apostołka Litwy, święta Kościoła katolickiego.
Jedyny polski monarcha wyniesiony na ołtarze. Choć nie
otrzymała oficjalnie tego tytułu, przez część wiernych
Kościoła katolickiego czczona jest jako patronka Polski.
Ludwik
Węgierski
ojciec Jadwigi
Andegaweńskiej |
Elżbieta
Bośniaczka
matka Jadwigi
Andegaweńskiej |
Katarzyna
Andegaweńska
siostra Jadwigi
Andegaweńskiej |
Maria
Andegaweńska
siostra Jadwigi
Andegaweńskiej |
Władysław II
Jagiełło
mąż Jadwigi
Andegaweńskiej |
Królewna węgierska i polska
Jadwiga była określana w dokumentach jako Hedvigis filia
regis Ungarie et Polonie. Po ostatecznym desygnowaniu
Jadwigi przez Elżbietę Bośniaczkę na władczynię Polski
królewnie przysługiwał tytuł heres Polonie (dziedziczka
Polski).
Po koronacji pełna tytulatura Jadwigi brzmiała: Hedvigis
Dei gratia regina Poloniae, necnon terrarum Cracovie,
Sandomirie, Siradie, Lancicie, Cuiavie, Pomoranieque domina
et heres (Jadwiga z Bożej łaski królowa Polski, a także
pani i dziedziczka ziem krakowskiej, sandomierskiej,
sieradzkiej, łęczyckiej, kujawskiej i pomorskiej), a w
wersji skróconej serenissima princeps domina Hedwiga
regina Poloniae lub Hedwigis regina Poloniae. Po
zawarciu małżeństwa z Władysławem Jagiełłą do tytulatury
polskiej Jadwigi dodawano tytulaturę litewską i ruską po
mężu: Hedvigis regina Poloniae, princepsque Lithuanie
suprema et heres Russiae (królowa Polski oraz najwyższa
księżna Litwy i dziedziczka Rusi). W okresie od maja 1395 r.
(śmierć siostry Marii, króla Węgier) do lipca 1397 r.
(zawarcie porozumienia ze szwagrem Zygmuntem Luksemburskim
na zjeździe spiskim) Jadwiga używała ponadto tytułu heres
Ungariae (dziedziczka Węgier).
W zgodnej opinii źródeł Jadwiga została „koronowana na króla
Polski” (in regem Poloniae coronata), co oznaczało,
że po koronacji została pełnoprawnym władcą, pozycję tę
utrzymała również po małżeństwie z Jagiełłą. Mimo tego, w
dokumentach, również wystawionych przez siebie, Jadwiga
Andegaweńska nie była nazywana królem (rex), ale –
zgodnie ze swoją płcią – królową (regina).
Kilka pieczęci królowej
Jadwigi znanych jest z oryginałów i odlewów i odrysów, z XIX
wieku. Wiadomo, że pieczęć majestatyczną królowej odciskano
w wosku bezbarwnym, a pieczęć herbową w wosku czerwonym.
Na pieczęci majestatycznej, przywieszonej m.in. do dokumentu
z 1386, wyobrażono smukłą postać Jadwigi z insygniami
władzy, siedzącej na gotyckim, okazałym tronie otoczonym
tarczami herbowymi. Odrys pieczęci posłużył Janowi Matejce
do namalowania wizerunku Jadwigi na majestacie.
Na innej pieczęci Jadwigi, przywieszonej do dokumentu z
1387, umieszczono polskiego Orła zwróconego głową, zgodnie z
zasadą kurtuazji herbowej, w stronę tarczy węgierskiej linii
Andegawenów. Ukazany na pieczęci anioł-tarczownik (tenant –
trzymacz tarczy) jest jednym z pierwszych przykładów
zastosowania tego schematu ikonograficznego w sfragistyce
polskiej. Na małej pieczęci Jadwigi, przywieszonej do
dokumentu z 1397, wyobrażono herb węgierskich Andegawenów z
klejnotem w formie głowy strusia między dwoma piórami.
Legendy pieczęci są częściowo zatarte, jednak mimo ubytków
czytelna jest tytulatura Jadwigi: Hedwigis dei gracia
regina Polonie.
W zgodnej opinii źródeł węgierskich i polskich Jadwiga była
ostatnim dzieckiem ze związku Ludwika Węgierskiego i
Elżbiety Bośniaczki. Data urodzin przyszłej królowej nie
została odnotowana w źródłach i może być ustalona jedynie na
podstawie danych pośrednich. Dawniejsza historiografia za
datę narodzin Jadwigi uznawała rok 1371, opierając się na
błędnym przekazie Jana Długosza. W XX w. historycy ustalili,
że w roku 1371 przyszła na świat starsza siostra Jadwigi
Maria Andegaweńska, a ostatnie dziecko Ludwika Węgierskiego
i Elżbiety Bośniaczki urodziło się pod koniec roku 1373 albo
na początku roku 1374.
Jan Dąbrowski jako pierwszy zwrócił uwagę na źródła z epoki,
z których można wywnioskować, że Jadwiga urodziła się po 3
października 1373 r. (dokument Ludwika Węgierskiego mówiący
o dwóch córkach króla i dziecku, które się dopiero narodzi),
a przed 17 kwietnia 1374 (instrukcja poselska wymieniająca
imiennie trzy córki króla, w tym Jadwigę). Przyjął ponadto,
że najbardziej prawdopodobny czas narodzin Jadwigi to
pierwsze tygodnie roku 1374. Anna Misiąg-Bocheńska za
najpóźniejszą możliwą datę narodzin Jadwigi przyjęła dzień
18 lutego 1374, ponieważ z zapisków w Kalendarzu katedralnym
krakowskim wynika, że 18 lutego 1386 Jadwiga była już in
annis maturitatis, tj. musiała mieć w tym dniu ukończone 12
lat.
Większość współczesnych badaczy przyjmuje, że Jadwiga
urodziła się albo w dniu 18 lutego 1374, albo kilka dni
wcześniej, np. 15 lutego lub najwcześniej 11 lutego.
Prawdopodobnym miejscem
narodzin królowej Jadwigi był zamek wyszehradzki lub zamek
budziński.
Królewna Jadwiga otrzymała imię chrzestne na cześć księżnej
wrocławskiej Jadwigi Śląskiej, kanonizowanej w 1267, której
kult wówczas się rozwijał, lub po księżnej kaliskiej i
królowej Polski Jadwidze, żonie Władysława Łokietka, swej
prababce. W dokumentach z epoki imię Jadwigi zapisywano jako
Adviga, Hedviga (Heduiga), Hedvigis (Hedwigis, Heduigis),
Hedwig.
Być może Jadwiga Andegaweńska nosiła również drugie,
słowiańskie imię Draga, pod którym występuje w zadarskiej
kronice Pawła Pavlovicia. Pierwsze, chrzestne imię Jadwiga
mogła otrzymać zgodnie z życzeniem babki Elżbiety
Łokietkówny, a drugie nadałaby jej matka.
Jadwigę od dzieciństwa przygotowywano do pełnienia roli
królowej poprzez wykształcenie. Pobyt w środowisku
kulturalnym dworu w Budzie sprawił, że Jadwiga posiadła
umiejętność czytania, znajomość języków obcych, zamiłowanie
do lektury, muzyki, sztuki i nauki.
15 czerwca 1378 została
zaręczona z ośmioletnim Wilhelmem z dynastii Habsburgów.
Odbyła się nawet ceremonia zaręczyn mających charakter
formalnego ślubu między dziećmi (sponsalia de futuro). Nie
był to jednak kontrakt nierozerwalny. Podpisano
zobowiązanie, że strona, która zerwałaby zaręczyny, wypłaci
drugiej stronie 200 000 florenów w złocie.
Na zjeździe rycerstwa w Radomsku 25 listopada 1382
postanowiono obrać jedną z córek zmarłego króla Ludwika
Węgierskiego na króla Polski. Uchwalono wówczas: Ściśle
dochować hołdu wierności złożonego córkom nieboszczyka
króla, byleby którakolwiek z nich razem ze swoim małżonkiem
– oboje koronowani na króla i królową Polski – w Polsce
przemieszkiwali stale.
W odpowiedzi na tę uchwałę wdowa po królu, Elżbieta
Bośniaczka, przysłała na zwołany 26 lutego 1383 zjazd w
Sieradzu uroczyste oświadczenie z przyrzeczeniem przysłania
młodszej córki Jadwigi celem dokonania aktu koronacji.
13 października 1384 przybyła Jadwiga z Węgier do Polski, na
Wawel. 16 października tegoż roku w Krakowie została
koronowana przez arcybiskupa gnieźnieńskiego Bodzantę na
króla Polski. Wobec jej małoletniości ster rządów w państwie
dzierżyli możnowładcy małopolscy, pozostający w kontakcie z
jej matką, Elżbietą Bośniaczką – jednak nie powołano
regenta, ponieważ, jak pisze Jan Długosz: Wszystko, co
mówiła lub czyniła, znamionowało sędziwego wieku powagę.
Kandydaturę Wilhelma Habsburga na męża Jadwigi usilnie
popierał książę opolski Władysław Opolczyk, który nawet
opanował 24 sierpnia 1385 zamek wawelski, przygotowując
dopełnienie ceremonii małżeństwa.
Panowie krakowscy mieli jednak wobec niej zupełnie inne
plany, chcąc związać Polskę z Litwą, ofiarowali polską
koronę wielkiemu księciu litewskiemu Jagielle, który miał
przyjąć chrzest razem ze swoim państwem (unia w Krewie 14
sierpnia 1385). Kasztelan krakowski Dobiesław Kurozwęcki
przepędził austriackiego pretendenta z zamku. Jan Długosz
utrzymuje, że zrozpaczona młodziutka królowa, próbowała
wówczas wyrąbać toporem bramę wawelską, by uciec z miłością
swojego życia na Śląsk (powstrzymać miał ją podskarbi wielki
koronny Dymitr z Goraja), jednakże harmonijny związek, jaki
stworzyła z Jagiełłą, świadczy o innej motywacji jej
postępowania niż uczucie do Habsburga.
11 stycznia 1386 w Wołkowysku
panowie polscy oznajmili Jagielle, że Jadwiga zgodziła się
zostać jego żoną. Królowa odwołała publicznie swoje
sponsalia z Wilhelmem. Jagiełło przybył do Krakowa, gdzie 15
lutego 1386 przyjął chrzest. 18 lutego tegoż roku Jadwiga i
Jagiełło uroczyście zawarli związek małżeński w katedrze na
Wawelu. Dwa tygodnie później, 4 marca w katedrze wawelskiej
odbyła się uroczysta koronacja przez abp. Bodzantę i
obecnego legata papieskiego, Maffiolusa de Lampregnano, jej
męża Władysława Jagiełły, na króla Polski.
Historycy wielokrotnie spekulowali na temat relacji między
Jadwigą i jej mężem, Władysławem II Jagiełłą. Dominuje
przekonanie, iż Jadwiga była w tym politycznym związku
nieszczęśliwa, ze względu na różnicę wieku, wychowania, czy
kultury. Według odmiennej koncepcji zaprezentowanej ostatnio
Jagiełło był dla Jadwigi raczej postacią ojcowską, a ich
współżycie mogło mieć stosunkowo harmonijny charakter.
Na wiosnę 1387 Jadwiga stanęła na czele wyprawy rycerstwa
polskiego, której celem była rewindykacja zajętej przez
Węgrów Rusi Czerwonej. 8 marca 1387 potwierdziła przywileje
dla Lwowa, gwarantując mu prawo składu. Tam też 26 września
1387 złożył jej hołd lenny hospodar mołdawski Piotr I. W
1395 r. zmarła siostra Jadwigi – Maria, co osłabiło pozycję
na Węgrzech jej męża Zygmunta Luksemburskiego. Aby nie psuć
stosunków z Zygmuntem, Jadwiga zaprzestała używać tytułu
królowej Węgier, ale się go nie zrzekła. W 1397 r. doszło do
spotkania Zygmunta Luksemburskiego z Jadwigą i Władysławem
Jagiełłą. Zygmunt dożywotnio odstąpił Jagielle swoje prawa
do Rusi Halickiej, ten natomiast zrezygnował ze
zwierzchnictwa nad Mołdawią i Podolem. Podpisano układ
pokojowy, który miał obowiązywać przez szesnaście lat.
Zawarcie tego pokoju pozwoliło stronie polskiej na
wystąpienie wobec Zakonu z roszczeniami dotyczącymi zwrotu
ziemi dobrzyńskiej. W 1397 r. w Inowrocławiu odbyła zjazd z
wielkim mistrzem krzyżackim Konradem von Jungingenem w celu
wynegocjowania powrotu do korony ziemi dobrzyńskiej. Zjazd
nie przyniósł pozytywnych rezultatów, Krzyżacy nie byli
skłonni do oddania tego terenu.
Na swoim dworze skupiła elitę intelektualną Polski (Piotr
Wysz, Mateusz z Krakowa, Hieronim z Pragi). Zleciła pierwsze
w historii Polski tłumaczenie Księgi Psalmów na język polski
(zachował się po dziś dzień egzemplarz tego dzieła znany
jako Psałterz floriański).
Fundowała wiele nowych kościołów i uposażała już istniejące
klasztory. Opiekowała się szpitalami. W 1397 założyła bursę
dla polskich i litewskich studentów przy Uniwersytecie
Karola w Pradze. W tym też roku uzyskała zgodę papieża na
utworzenie fakultetu teologii na Akademii Krakowskiej.
22 czerwca 1399 urodziła córkę Elżbietę Bonifację, która
zmarła 13 lipca 1399. Jadwiga zmarła cztery dni później
około godziny 13, prawdopodobnie na gorączkę połogową.
Królowa Jadwiga została pochowana w katedrze wawelskiej 19
lipca tegoż roku. Podczas jej pogrzebu Stanisław ze
Skalbmierza, rektor Akademii Krakowskiej, powiedział wówczas
m.in.: Królowa była ozdobą kleru, rosą dla biednego,
kolumną Kościoła, łaskawością dla dostojników, czułą
opiekunką obywateli, matką biednych, ucieczką nędzarzy,
obrończynią sierot, kotwicą słabych, opiekunką wszystkich
poddanych.
W testamencie zapisała swój majątek Akademii
Krakowskiej. Kiedy w styczniu 1887 otworzono jej grobowiec,
znajdujący się w katedrze wawelskiej, stwierdzono, że
klejnoty grobowe wykonane były ze skóry i drewna.
Grób powszechnie czczonej królowej nie znalazł oprawy godnej
jej wyjątkowej pozycji i zasług. Być może w oczekiwaniu na
rychłą kanonizację Jadwigi Andegaweńskiej odwlekano budowę
bardziej okazałego grobowca. Przez ponad 200 lat skromna
płyta lub tumba nad pochówkiem królowej znajdowała się po
północnej stronie prezbiterium, obok wielkiego ołtarza
katedry. Według źródeł, z XVI wieku, napis na grobie Jadwigi
Andegaweńskiej brzmiał: „Sidus Polonorum, hic iacet
Hedvigis eorum Regina” (Gwiazda Polaków, tu spoczywa
Jadwiga ich Królowa).
Pierwotna, być może wapienna, płyta grobowca Jadwigi została
zniszczona podczas przebudowy prezbiterium katedry w 1.
połowie XVII wieku. Wówczas to nieoznaczone miejsce pochówku
królowej zniknęło pod nową posadzką. W 1634 wykonaną z
czarnego marmuru płytę memoratywną z nową inskrypcją,
fundacji biskupa Piotra Gembickiego, umieszczono po lewej
stronie wielkiego ołtarza, na występie podwyższenia
posadzki.
W Rocznikach Jana Długosza zanotowany został też anonimowy
łaciński wiersz Sidus Polonorum iacet hic Hedvigis eorum,
poświęcony zmarłej Jadwidze.
Jej sarkofag w katedrze wawelskiej kilkakrotnie otwierano.
Po raz pierwszy zrobiono to w XVII w., przy okazji
przebudowy katedry.
W 1887 naukowcy w obecności
Jana Matejki, który przygotowywał portrety polskich władców,
otworzyli grobowiec powtórnie. Napisano wówczas sprawozdanie
– skromna trumna zawierała kompletny szkielet i królewski
płaszcz. Malarz wykonał szkic czaszki, po czym szczątki
królowej umieszczono w miedzianej trumnie, a tę z kolei w
większej, dębowej. Następnie grób ponownie zamurowano.
W 1949 naukowcy przeprowadzili badania szczątków, otwierając
12 lipca tegoż roku o godzinie 11:25 ponownie jej grób w
celu ustalenia jej bliższego wyglądu. Stwierdzono, że
monarchini prawdopodobnie została pochowana razem ze zmarłą
trzy tygodnie po narodzinach córeczką, której szkielet się
nie zachował, ponieważ kości noworodka nie były dostatecznie
ukształtowane. Asystujący przy otwarciu jej grobu prof.
Mieczysław Tobiasz tak opisał to wydarzenie: Po chwili
zeszli na dół laborant Franciszek Sikorski i jeden z
robotników i stanęli obok trumny przylegającej jednym bokiem
do ściany katedry, zdejmując deski wierzchnie. Ukazało się
wtedy leżące w pośrodku postaci jabłko królewskie oraz
wypukłość głowy, przykrytej – jak cała postać królowej
Jadwigi – tkaniną brunatnej barwy. Po włożeniu zbutwiałych
desek do środka trumny – z największą ostrożnością zaczęto
wiązać ją w trzech miejscach, podkładając od spodu na
wszelki wypadek białe prześcieradło. Ostrożności te okazały
się konieczne, gdyż dno drewnianej paki miało w pośrodku
wąską szparę, a zachodziła obawa rozsypania się. Na
szczęście bez większych trudności wyjęto pakę z całą
zawartością i wśród wielkiego wzruszenia przeniesiono do
skarbca katedralnego, gdzie o godzinie 13 złożono drogie
szczątki na jednym z trzech przygotowanych stołów. Tutaj
odczytano dekret o ekskomunice w wypadku zabrania
jakichkolwiek części osobistych królowej Jadwigi lub
podłożenia czegokolwiek, a dziekan profesor Jan Olbrycht i
doktor Marian Kusiak złożyli przysięgę przed przystąpieniem
do badania zwłok. (...) Po usunięciu resztek materii, którą
była przykryta królowa Jadwiga, oczom obecnych odsłoniła się
doskonale zachowana czaszka z oczodołami i jamą kości
nosowej, zasypanymi próchnem trumny, jakie wypełniało całą
skrzynię. Charakterystyczne było ułożenie postaci Jadwigi,
zbliżone do jednego z boków trumny, co łatwo można było
wytłumaczyć tym, że obok niegdyś leżała jej zmarła córeczka,
Elżbieta Bonifacja. Naturalnie nie znaleziono żadnych jej
szczątków, gdyż po 550 latach z trzechdniowego dziecka,
mającego miękkie chrząstki, nic pozostać nie mogło. To
jednak charakterystyczne ułożenie ciała dobitnie świadczyło,
że niegdyś leżała obok królowej jej zmarła córeczka.
Świadczyło to także jeszcze o jednym: mianowicie, iż mimo
zmiany trumny ciało nie było ruszane od dnia pogrzebu.
Po dokonaniu wszystkich prac badawczych, szczątki
królowej złożono w dwu nakładających się na siebie trumnach,
miedzianej i dębowej, a następnie 14 lipca 1949 o godzinie
17 uroczyście złożono do grobowca. Sarkofag ozdobiono
nagrobkiem z 1902, wykonanym przez Antoniego Madeyskiego
(fundacja Karola Lanckorońskiego). W 1976, z uwagi na rozwój
medycyny sądowej, postanowiono przeprowadzić kolejne
badania. Ustalono, że Jadwiga Andegaweńska była kobietą
silnej budowy i bardzo wysoką (175–180 cm). Nie wykryto
zmian patologicznych kośćca, jednak zwrócono uwagę na
szczególnie wąską i wysoką miednicę, której budowa mogła
spowodować komplikacje przy porodzie. Wiek biologiczny
monarchini w chwili zgonu, oceniony na podstawie badań
anatomicznych, był wyższy od metrykalnego o kilka lat (28–30
lat).
W 1987 relikwie królowej
Jadwigi umieszczono w północno-wschodniej części katedry – w
mensie ołtarza z czarnym krucyfiksem, z którego według
legendy przemówił do bardzo młodej wówczas dziewczyny
Chrystus, doradzając jej ślub z Jagiełłą. Neogotycki
nagrobek pozostał pusty. W zbiorach muzealnych Ośrodka
Dokumentacji i Studium Pontyfikatu Jana Pawła II w Rzymie
przechowywany jest osobisty, papieski relikwiarz świętej
Jadwigi królowej.
|