Dobrawa Przemyślidka
Dąbrówka, dawn. Dubrawka (cz. Dubrava,
Doubravka) (ur. ok. 930r., zm. 977r.) – księżniczka czeska
z dynastii Przemyślidów, księżna polska, żona Mieszka I.
Córka księcia czeskiego Bolesława I Srogiego i być może jego
żony Biagoty. Matka Bolesława I Chrobrego i prawdopodobnie Sygrydy-Guhildy
(Świętosławy).
Według źródeł historycznych (Thietmar z Merseburga, Gall
Anonim) odegrała kluczową rolę w decyzji o
przyjęciu chrztu przez Mieszka I, pierwszego historycznego
władcę Polski. Bywa określana jako „Matka Chrzestna
Polaków”.
Mieszko I
mąż Dobrawy |
Bolesław
I Chrobry
syn
Dobrawy |
Sygryda
Storråda
córka Dobrawy |
Władywoj
syn Dobrawy |
Trudności sprawia określenie pierwotnej formy imienia
Dobrawy. W świecie badań historycznych główny antagonizm
przebiega na linii pomiędzy formami „Dobrawa” a „Dąbrówka”.
Większość historyków opowiedziało się za pierwszą wersją
imienia.
Pierwsze z wymienionych imion sankcjonuje się zazwyczaj
przekazem kronikarza Thietmara, biskupa merseburskiego,
którego źródło na temat tego imienia jest najstarsze.
Kronikarz ten zapisał imię Przemyślidki jako „Dobrawa”, po
czym wytłumaczył, że wykłada się ono jako „Dobra”. Wspiera
się ten pogląd przekazem najstarszych roczników krakowskich,
które przekazują formę „Dubrovka”. Zaznaczając, że w tamtym
czasie wyjściowe „Du” dla imion słowiańskich było zamienne z
„Do” czy „Da”, można wnosić za „Dobrawą”. Za taką a nie inną
formą świadczyć też mogą późniejsze zapisy
kronikarskie/rocznikarskie mianujące Dobrawę-Dąbrówkę
„Dobrochną”, „Dobrawcą”, „Dobrowcą”.
Imię „Dąbrówka” wywodzi się ze źródeł późniejszych.
Sankcjonuje się je zazwyczaj na zasadzie dyskredytowania
formy „Dobrawa”, które miało być albo zdrobnieniem od
Dobrosławy i tym samym imieniem wtórnym/późniejszym, albo
pochodzącym ze źródeł niemieckich, nieznających realiów
języków słowiańskich i z tego powodu zawodnych. Swoją
etymologię imię to bierze z XIII/XIV-wiecznych roczników
poznańskich, gdzie widnieje zapis „Dambrowka”. Jest to
źródło trzecie z kolei, patrząc podług starszeństwa. Pomimo
to przez niektórych uczonych uznane zostało za najlepsze,
ponieważ wcześniejsze źródła nie mogły oddać prawdziwego
charakteru, w jakim przyjęło się to imię na rdzeniu polskim.
Nie jest znana data urodzenia Dobrawy. Jedyną wskazówką jest
przekaz kronikarza Kosmasa z Pragi, twierdzącego, że Dobrawa
w chwili ślubu z Mieszkiem I była kobietą podeszłego
wieku. Przekaz ten uchodzi za tendencyjny i mało
wiarygodny; niektórzy badacze nazywają go wprost złośliwą
amplifikacją. Możliwe, że pisząc o wieku Dobrawy, Kosmas
zestawił ją z postacią siostry noszącej imię Mlada. To
miałoby dać mu podstawę do określenia Dobrawy jako „starej”.
Niewykluczone również, że Kosmas pomylił pierwszą żonę
Mieszka z drugą, Odą,
która w chwili ślubu miała ok. 19-25 lat, więc na warunki
średniowieczne rzeczywiście była stosunkowo zaawansowaną
wiekiem panną młodą.
Z przekazu Kosmasa nie można wysnuć żadnych pewniejszych
wniosków. W konsekwencji data narodzin żony Mieszka I
pozostaje nieznana. Mimo to niektórzy badacze podejmują się
pewnych spekulacji, np. Jerzy Strzelczyk przyjął, że w
świetle ówczesnych pojęć i zwyczajów matrymonialnych (gdy
regułą było wydawanie za mąż dziewcząt kilkunastoletnich)
nie była już Dąbrówka pierwszej młodości, to znaczy mogła
mieć dwadzieścia lub dwadzieścia kilka lat.
Była córką Bolesława I Srogiego, księcia czeskiego z
dynastii Przemyślidów; siostrą Bolesława II Pobożnego, Strachkwasa
Chrystiana i Mlady Marii. Według części historyków, jej
matką mogła być Biagota, hipotetyczna żona Bolesława
Srogiego, znana tylko ze znalezionych monet z jej imieniem.
O jej dzieciństwie i młodości nie zachowały się żadne
wiadomości.
Już w 1895r. Oswald Balzer obalił pogląd, jakoby Dobrawa
poślubiła Guntera z Merseburga, margrabiego miśnieńskiego, z
którym rozstała się przed 965r. – ich dzieckiem miał
być Guncelin. Pogląd ten opierał się na tym, że kronikarz
Thietmar czterokrotnie nazwał Guncelina, syna Guntera,
bratem Bolesława I Chrobrego, syna Dobrawy. Obecnie badacze
sądzą, że albo Guncelin i Bolesław Chrobry byli braćmi
ciotecznymi, albo mieli za żony dwie siostry.
W drugiej połowie 964r. został zawarty sojusz między
Bolesławem I Srogim, a Mieszkiem I. W celu utwierdzenia
przymierza w 965r. Dobrawa została wydana za Mieszka I.
Między małżonkami istniała różnica wyznania – ona była
chrześcijanką, on poganinem.
Dwa niezależne od siebie źródła przypisują Dobrawie istotną
rolę w nawróceniu Mieszka I na chrześcijaństwo. Pierwszym
jest Kronika Thietmara z Merseburga, urodzonego dwa
lata przed śmiercią Dobrawy; niemiecki kronikarz pisał, że
czeska księżniczka starała się zdobyć – nawet za cenę
łamania postów – wpływ na męża, aby skłonić go do przyjęcia
chrześcijaństwa – co jej się w końcu udało.
Z kolei piszący na początku XII wieku Gall Anonim podaje, że
Dobrawa przybyła do Polski w otoczeniu dostojników świeckich
i duchownych. Miała zgodzić się na ślub z Mieszkiem I pod
warunkiem, że ten przyjmie chrzest. Polski książę ochrzcił
się i dopiero wtedy mógł poślubić czeską księżniczkę.
Za wiarygodniejszą uchodzi relacja Thietmara, urodzonego w
975r.; podkreśla się, że obydwa źródła są od siebie
niezależne.
Badacze twierdzą, że chrzest Mieszka I był podyktowany
korzyściami politycznymi i nie przypisują Dobrawie
praktycznie żadnej roli w nawróceniu męża.
Zwracają uwagę, że relacja o nawróceniu Mieszka przez
Dobrawę wpisywała się w kościelną tradycję nawracania za
pośrednictwem kobiet.
Literatura przedmiotu nie odmawia Dobrawie za to pewnej roli
w chrystianizacji Polski. W orszaku ślubnym Dobrawy przybyli
na ziemie polskie chrześcijańscy duchowni; przypuszcza się,
że wśród nich mógł być Jordan, pierwszy polski biskup (od
968r.).
Tradycja przypisuje Dobrawie założenie kościołów św. Trójcy
i św. Wita w Gnieźnie oraz kościoła Panny Marii na Ostrowie
Tumskim w Poznaniu.
Małżeństwo Dobrawy i Mieszka utwierdziło sojusz
polsko-czeski; utrzymywał się on do śmierci czeskiej
księżniczki. We wrześniu 967r. w bitwie z Wichmanem i
Wolinianami Mieszka I wspomagały czeskie posiłki. Gdy w 973r. po śmierci cesarza Ottona I Wielkiego doszło
w Niemczech do rywalizacji o sukcesję po nim, zarówno mąż
Dobrawy, jak i jej brat – Bolesław II Pobożny, książę czeski
– popierali tego samego kandydata – bawarskiego
księcia Henryka II Kłótnika.
Z małżeństwa Dobrawy i Mieszka I pochodzili:
- Bolesław I Chrobry, ur. 967r., zm. 17 czerwca 1025r., książę i
król Polski;
- Świętosława(?) Sygryda, ur. zapewne 968r.–972r., zm. po 1014r.,
żona Eryka Zwycięskiego, króla Szwecji, która po jego
śmierci poślubiła Swena Widłobrodego, króla Danii.
Niektórzy badacze przypuszczają, że Dobrawa i Mieszko mieli
jeszcze córkę – matkę lub babkę księcia
pomorskiego Siemomysła.
Dobrawa zmarła w 977r. W wydanej w 1888r.
książce Józef Ignacy Kraszewski pisał, że odkryto grób
jej w katedrze gnieźnieńskiej pod głazem oznaczonym tylko
prostym krzyżykiem. Żadnych w nim nie znaleziono pamiątek,
oprócz zbutwiałych szat koloru fioletowego i purpurowego, a
na głowie wazkiej przepaski, złotem przerabianej.
Podobny pogląd o miejscu pochówku Dąbrówki wyraził już
wcześniej, w 1843r., Edward Raczyński w dziele Wspomnienia
Wielkopolski to jest województw poznańskiego, kaliskiego i
gnieźnieńskiego. Obecnie miejsce pochowania tej czeskiej
księżniczki uchodzi za nieznane, jednak większość naukowców
opowiada się za Gnieznem.
Śmierć Dobrawy osłabiła sojusz polsko-czeski; rozpadł się on
ostatecznie w połowie lat 80. X wieku.
|