Błogosławiona Salomea
Błogosławiona Salomea (również Salomea
Piastówna;
ur. w 1211r. lub 1212r. w Krakowie,
zm. 17
listopada 1268r. w Skale)
– polska księżniczka,
księżna halicka, zakonnica w Zakonie
Świętej Klary (klarysek), dziewica,
pierwsza klaryska polskiej gałęzi tego zakonu oraz błogosławiona Kościoła
katolickiego.
Głównym źródłem historycznym jest jej Żywot (łac. Vita
sanctae Salomeae Reginae Haliciensis auctore Stanislao
Franciscano)
autorstwa franciszkańskiego teologa br. Stanisława z XIII
wieku, spisany około 1401r. będący podstawą jej przyszłego
procesu beatyfikacyjnego.
Mówią o niej również inne przekazy średniowieczne: Kronika
Mierzwy, Kronika
wielkopolska czy
Roczniki Małopolskie.

Leszek
Biały
ojciec Salomei |

Grzymisława
ojciec Salomei |

Bolesław V
Wstydliwy
ojciec Salomei |
Według jej łańcucha genealogicznego pochodziła
z prostej linii piastowskiej,
której protoplastą rodu był Piast,
a następnie: Siemowit → Lestek → Siemomysł → Mieszko
I → Bolesław
I Chrobry → Mieszko
II Lambert → Kazimierz
I Odnowiciel.
Salomea urodziła się w 1211r. lub 1212r. na Wawelu w
Krakowie, jako córka księcia małopolskiego Leszka
Białego (syna Kazimierza
II Sprawiedliwego)
z dynastii Piastów i księżniczki Grzymisławy
Rurykowicz,
córki księcia łuckiego Ingwara
Jarosławicza.
Została ochrzczona przez
biskupa krakowskiego Wincentego
Kadłubka,
słynnego kronikarza dziejów Polski, późniejszego
błogosławionego.
Dalsze jej losy stały się
zależne od sytuacji politycznej, wymuszającej podjęcie
odpowiedniej decyzji przez jej ojca Leszka. Sądzono wówczas,
że koligacje rodzinne i zawierane w ten sposób małżeństwa
pomiędzy rodzinami panujących są gwarantem pokoju pomiędzy
sąsiadami i oddalają ewentualność konfliktu zbrojnego.
Groźba najazdu węgierskiego stała się powodem zawarcia
jesienią 1214r. traktatu pomiędzy Leszkiem a królem
węgierskim Andrzejem II w Spiszu, na mocy którego miało być
utworzone królestwo halickie, na czele którego miał zasiadać
syn króla Koloman Halicki zaślubiony przez córkę Leszka,
Salomeę. Początkowo rodzice jej zamierzali przeznaczyć ją
do życia konsekrowanego (na zakonnicę), ale pod wpływem
sytuacji politycznej i być może wpływu – jak przypuszczają
historycy – możnowładców zmienili zdanie. Po zawarciu układu
spiskiego Andrzej II zwrócił się do papieża Innocentego
III z prośbą o upoważnienie biskupa ostrzyhomskiego Johanesa
von Merana do koronowania Kolomana na króla halickiego,
który wyraził zgodę i w połowie 1215r. nastąpiła jego
koronacja. Na skutek braku współdziałania militarnego Leszka
i Andrzeja II w 1215r. doszło jednak do zerwania tego
układu. Prowadzone później zatargi militarne przez jej ojca
Leszka i sytuacja polityczna była powodem powrotu do
koncepcji jego układu z Andrzejem II. Kolejne takie
porozumienie zawarto najprawdopodobniej w latach
1218r.–1219r., którego potwierdzeniem miało być przybycie
małoletniej Salomei na Węgry oraz jej zaręczyny, a następnie
zawarcie małżeństwa z Kolomanem.
Prowadzona wówczas koalicja
wojsk polskich i węgierskich doprowadziła wkrótce do
wyparcia nieprzyjacielskich wojsk ruskich i
zdobycia Halicza oraz przybycia tam pod koniec października
1219r., 11-letniego Kolomana i zaręczonej z nim kilkuletniej
Salomei. Dwa lata później (1221r.) młoda para zmuszona była
do opuszczenia Halicza wskutek najazdu i zwycięskiego
kontrataku koalicji wojsk ruskich. Schronili się oni wówczas
do halickiej, warownej cerkwi Maryi Panny, poddając się po
kilku dniach księciu nowogrodzkiemu Mścisławowi
Mścisławiczowi, który wziął ich do niewoli na zamek
najprawdopodobniej do Torczeska. W wyniku prowadzonych
rozmów pomiędzy Andrzejem II i Mścisławem doszło do
porozumienia z końcem października 1221r., w wyniku którego
młoda para została uwolniona, rezygnując tym samym z tronu
halickiego. Po opuszczeniu Halicza młoda para udała się na
dwór węgierski. Około roku 1225r. młoda para osiągnęła
stosowny wiek do uroczystego potwierdzenia ich związku
małżeńskiego. Przy potwierdzeniu małżeństwa zawarto
jednocześnie porozumienie odnośnie do jej ślubu czystości,
który był gwarantem jej dziewictwa.
Z przekazów źródłowych wynika, że prowadziła ona wówczas
życie pełne umartwień, poświęcone rozmyślaniu, modlitwie,
nocnym czuwaniom i praktykom postnym. Zaczęła ona wówczas
nosić na sobie włosiennicę, w celu praktyk pokutnych. W
1226r. starzejący się król Węgier Andrzej II sporządził
testament, w którym mianował Kolomana jako
rządcę Slawonii, Dalmacji i Kroacji (dzisiejsza Słowenia,
Dalmacja i Chorwacja). Młoda para wkrótce na przydzielonych
ziemiach prowadziła skuteczną działalność misyjną,
sprowadzając tam zgromadzenia zakonne czy budując liczne
kościoły.
W 1234r., gdy urodziła się jej krewna Kinga, późniejsza
święta, zajęła się ona jej wychowaniem i formacją duchową.
Historycy przypuszczają, że miała ona jakiś wpływ na
zawarcie małżeństwa Kingi i Bolesława V Wstydliwego, kiedy
przybyła z misją do Ostrzyhomia, aby odebrać małoletnią
Kingę, by przewieźć ją na dwór krakowski.
W wyniku najazdu wojsk tatarskich na Europę w 1241r. i bitwy
wojsk węgierskich z nimi na równinie Mohi nad rzeką Sajó został
ranny od kilku strzał jej mąż Koloman, który w drugiej
połowie czerwca 1241r. zmarł na skutek odniesionych ran.
W maju 1243r., będąc trzydziestoletnią wdową, Salomea
przybyła do Krakowa, aby poświęcić się tam życiu duchowemu.
W 1245r. w Sandomierzu podczas I
kapituły franciszkanów dokonano uroczystego aktu obłóczyn,
na którym otrzymała ona z rąk prowincjała czesko-polskiego
o. Rajmunda OFMConv. habit klaryski oraz przyjęła welon,
który nałożył jej biskup krakowski Jan Prandota, obierając w
ten sposób dalszą drogę życia konsekrowanego. Przypuszcza
się, że będąc wcześniej w Slawonii przyjęła ona habit i
regułę franciszkańską zostając tercjarką. Początkowo po
obłóczynach przebywała ona najprawdopodobniej na dworze jej
brata Bolesława Wstydliwego w Sandomierzu (drugim jego
dworze po Krakowie), będąc w pobliżu klasztoru
franciszkanów. Wkrótce książę Bolesław ufundował w 1245r.
klasztor żeński w Zawichoście koło Sandomierza, sprowadzając
klaryski z Pragi oraz osadzając tam Salomeę. Ponadto
ufundował on 18 kwietnia tegoż roku szpital św. Franciszka w
Sandomierzu wraz z przynależnymi włościami i uposażeniami,
których nadanie potwierdził papież Aleksander IV bullą z 2
sierpnia 1245r. Przywilej fundacyjny został potwierdzony
przez Bolesława Wstydliwego 2 marca 1257r. w Korczynie.
Z uwagi na potencjalne zagrożenie nieprzyjacielskimi
najazdami Tatarów klasztor został wkrótce przeniesiony
(najprawdopodobniej w 1259r.) przez Bolesława w
bezpieczniejsze miejsce – do Skały pod Krakowem, zwanej
również Kamieniem Panny Maryi, przez wydanie stosownego
dokumentu fundacyjnego 3 maja 1259r., który potwierdził
bullą z 6 sierpnia 1260r. papież Aleksander IV. 10 listopada
1267r. Salomea dokonała lokacji Skały na prawie średzkim,
której sołtysem został Dytmar Wolk.
Latem, 30 sierpnia 1268r. w obecności m.in. Bolesława
Wstydliwego, biskupa krakowskiego Pawła z Przemankowa spisała
w Skale swój testament przekazując na jego mocy wszystkie
indywidualne dobra (majątki i ruchomości) na rzecz ksieni i
całego konwentu sióstr klarysek, natomiast kosztowności
(m.in. krzyże, kielichy, szaty i obrazy) przekazała na rzecz
imienniczki, swojej krewnej Salomei OSC, córki księcia
mazowieckiego Konrada, która była skalską klaryską.
Księgozbiór (m.in. księgi, graduały) ofiarowała pod opiekę
swemu lektorowi Borzysławowi. Zmarła wkrótce w klasztorze w
Skale 17 listopada tegoż roku (podawana jest też data 3 lub
10 listopada). Ciało zmarłej umieszczono na marach, które
przez osiem dni wystawiono w chórze klasztornym, a następnie
pochowano je początkowo w klasztornym grobie ziemnym. 22
maja lub 21 czerwca 1269r. zwłoki jej zostały uroczyście
przeniesione ze Skały do Krakowa (z udziałem m.in. Kingi) i
umieszczone w środku kościoła franciszkanów, pod posadzką w
specjalnej krypcie.

|