Wanda
Wanda (Wąda) – bohaterka polskiej legendy. Według
najbardziej znanej wersji córka Kraka i polska księżniczka,
która nie zgodziła się na małżeństwo z księciem niemieckim.
Urażony książę najechał ze swoimi wojskami ziemie polskie.
Armia pod dowództwem Wandy zdołała odeprzeć atak. Wanda
jednak zdecydowała się na samobójstwo, rzucając się w nurt
Wisły, aby nie prowokować kolejnych najazdów (według innej
wersji była to ofiara za odniesione zwycięstwo).
Krak I Scyta
ojciec Wandy |
Danka
matka
Wandy |
Krak II Scyta
brat Wandy |
Lech II
brat Wandy |
Kronika wielkopolska
wyprowadza imię Wandy od wędki: Wąda nomine, que latine
hamus nominatur, przy czym należy pamiętać, że Wąda, czy też
Wøda należy odczytywać z „a nosowym” (ã, jak fr. provenance,
avant, Auchan), które w staropolskim powstało ze zlania się
co do barwy prasłowiańskich samogłosek nosowych /ǫ/
(dzisiejszego ą) i /ę/. W XIX wieku rozpatrywana była też
etymologia imienia Wanda – „woda”.
Postać Wandy została najprawdopodobniej wymyślona przez
Wincentego Kadłubka na podstawie różnych tekstów
starożytnych. Wcześniej K. Römer przedstawił pogląd o
pochodzeniu legendy z mitów słowiańskich.
W kronice Wincentego Kadłubka Wanda rządziła Polską po
odsunięciu od władzy syna Kraka, splamionego zbrodnią
bratobójstwa. Po czasowym bezkrólewiu panowanie miał jej
powierzyć ogół społeczeństwa („senat”, możni, chłopi),
ponieważ była ostatnią z rodu Kraka. Najechana przez
niejakiego „tyrana lemańskiego” (czyli niemieckiego) staje
na czele wojsk i zmusza wroga do odwrotu. Książę alemański
wygłasza pochwalną pieśń na cześć Wandy i popełnia
samobójstwo. Zaś królewna rządziła długo i szczęśliwie,
zostając do śmierci dziewicą. Kadłubek dodaje, że od niej,
mówią, pochodzić ma nazwa rzeki Wandal, ponieważ ona
stanowiła środek jej królestwa; stąd wszyscy, którzy
podlegali jej władzy, nazwani zostali Wandalami.
W tej wersji nie ma wzmianki o utopieniu się w Wiśle.
Pojawia się ona dopiero w późniejszej Kronice
wielkopolskiej[c]. Powszechnie znaną wersję zawdzięczamy
natomiast Janowi Długoszowi, który nadał najeźdźcy
niemieckiemu imię Rytygier. W wersji niemieckiej u Johannesa
Micraeliusa Wanda i niemiecki rycerz byli parą; śmierć
ukochanego wstrząsnęła Wandą.
W kronikach polskich i zagranicznych (Długosz i Georgius
Aelurius) wspomina się niekiedy o jej dwóch siostrach. Jedną
z nich miała być założycielka Pragi, Libusza, a drugą
Waleska, uchodząca za założycielkę Kłodzka. Stąd teoria
łącząca krakowskiego Kraka z czeskim Krokiem, który wg
Kroniki Czechów miał mieć trzy córki: Kazię, Tetkę i
Libuszę.
Motyw Wandy był często wykorzystywany politycznie jako
dowód, że w Polsce może panować kobieta (Jadwiga, Anna
Jagiellonka) oraz w propagandzie antyniemieckiej (Wanda leży
w naszej ziemi, bo nie chciała Niemca).
Postać Wandy przytaczana była w wielu utworach łacińskich
polskiego renesansu. W pierwszej części eposu Jana z Wiślicy
pt. Bellum Prutenum, przedstawiającej najdawniejsze dzieje
Polski, Wanda ukazana jest jako mądra i waleczna władczyni,
która przejęła władzę po swoim ojcu Kraku. Klemens Janicki
poświęcił Wandzie jeden z epigramatów w cyklu Vitae Regum
Polonorum, w którym opisał jej zwycięską walkę z Rotogarem
oraz dobrowolną śmierć. Wanda została też przywołana w dwóch
epitalamiach królewskich – na zaślubiny Zygmunta Augusta z
Elżbietą Habsburżanką (1543) autorstwa Georgiusa Sabinusa
oraz Stefana Batorego z Anną Jagiellonką (1576) autorstwa
Joachima Bielskiego. Stanisław Hozjusz nawiązywał do postaci
Wandy w dwóch utworach. W wierszu Ad Sigismundum Augustum,
Sarmatiae regem, carmen consolatorium (1553) apelował do
Zygmunta Augusta, by po śmierci Barbary Radziwiłłównej
wszedł w nowy związek małżeński i pozostawił potomka, gdyż
śmierć bezpotomna, jak w przypadku Wandy, prowadzi do chaosu
w państwie. W niedokończonym poemacie Hedvigis, poświęconym
królowej Jadwidze, Rozjusz wytykał, że desperacki czyn Wandy
wynikał z jej oporu przed uczuciami i zbytniej wstydliwości.
Jan Kochanowski poświęcił Wandzie łacińską elegię ze zbioru
Elegiarum libri IV (elegia XV w księdze I), w której
wyjaśniał, skąd wziął się Kopiec Wandy i opisał historię
całego życia Wandy. Kochanowski wspomniał też Wandę w
polskiej pieśni Kto mi dał skrzydła, gdzie dostrzegł ją w
niebie wśród najwybitniejszych władców Polski.
Być może nawiązuje do losu Wandy śmierć Ofelii, córki
Poloniusza, w Hamlecie Williama Szekspira. Pisał o niej
także Goethe. Z przedstawień plastycznych najbardziej znany
jest obraz Piotrowskiego z krakowskich Sukiennic oraz cykl
„Dzieje Wandy” M. Stachowicza z klasztoru w Mogile. Ten
ostatni zainspirował Norwida do napisania dramatu „Wanda”.
Za grobowiec Wandy uchodzi kopiec znajdujący się dziś na
terenie Nowej Huty, niedaleko wejścia do kombinatu. Jej imię
nosi także: osiedle, dom handlowy, stadion sportowy i most.
Dzień jej imienin (23 czerwca) jest jednocześnie dniem
rozpoczęcia budowy Nowej Huty.
W 1819 roku Karol Kurpiński skomponował miniaturę na
skrzypce i fortepian Dumanie nad mogiłą Wandy.
Czeski kompozytor Antonín Dvořák napisał operę (Wanda, 1875)
opartą na tej legendzie.
Na historii Wandy oparto także komiksy: Wanda leży w naszej
ziemi z 1938 (rysunki Mariana Walentynowicza, tekst Kornela
Makuszyńskiego) oraz O Smoku Wawelskim i królewnie Wandzie z
1974 (rysunki Grzegorza Rosińskiego, scenariusz Barbary
Seidler).
|