Święta Kinga
Święta Kinga (również Kunegunda; ur. 5 marca 1234 w
Ostrzyhomiu, zm. 24 lipca 1292 w Starym Sączu) – węgierska
królewna z dynastii Arpadów, księżna krakowska i
sandomierska, a następnie zakonnica w Zakonie Świętej Klary
(klarysek), dziewica, córka króla Węgier Beli IV i Marii
Laskariny, żona polskiego władcy, Bolesława V Wstydliwego
oraz święta Kościoła katolickiego.
Bolesław V
Wstydliwy
mąż Świętej Kingi |
Jolenta Helena
siostra Świętej Kingi |
Święta Kinga pochodziła z
rodziny wielodzietnej. Jej siostrami były m.in. św.
Małgorzata Węgierska, Konstancja, księżna ruska, oraz bł.
Jolenta. Ciotką Kingi była św. Elżbieta Węgierska,
szwagierką bł. Salomea, a dalszymi krewnymi św. Jadwiga
Śląska i św. Agnieszka z Pragi.
W 1239 przybyła jako pięcioletnie dziecko do Polski. W
Wojniczu królewna została ze względów politycznych zaręczona
z księciem sandomierskim Bolesławem Wstydliwym, synem Leszka
Białego, a następnie, mając 12 lat, jemu poślubiona według
kanonicznej formy sponsalia de futuro, choć jednocześnie,
jak podkreślał średniowieczny Żywot świętej Kingi, już od
dziecięcych lat Kinga pragnęła życia dziewiczego. Podobno
przyniosła mu w posagu 40 tysięcy grzywien, a według podania
również sól węgierską, którą zaczęto wówczas w Bochni i
Wieliczce wydobywać na większą skalę. Chociaż sól znano w
Polsce już wcześniej, to jednak pewne jest, że właśnie za
czasów Kingi rozwinęło się jej wydobycie, prawdopodobnie za
sprawą sprowadzonych przez nią górników węgierskich.
Początkowo przebywała na
dworze książęcym w Sandomierzu, a następnie w Krakowie. W
wyniku zagrożenia najazdem Tatarów, przebywała później na
Węgrzech i na Morawach, w klasztorze cystersów w
Welehradzie. Po wycofaniu się wojsk tatarskich i ustaniu
wewnętrznych walk o tron oraz pokonaniu Konrada
Mazowieckiego, książęca para powróciła w 1243 do Krakowa,
mieszkając w Nowym Korczynie. Tutaj zaproponowała
Bolesławowi, że pragnie zachować dozgonną czystość w
małżeństwie, ślubując to przed biskupem krakowskim Janem
Prandotą w kościele franciszkanów. Historycy, wiążąc zgodę
Bolesława na ślub dziewictwa Kingi, nadali mu przydomek
„Wstydliwy”. Następnie wstąpiła do III Zakonu św. Franciszka
zostając tercjarką. Mając na uwadze dobro księstwa
krakowskiego i sandomierskiego, czynnie pomagała swemu
mężowi w ich odbudowie po niszczycielskim najeździe Tatarów,
służąc swoim posagiem. Wsparła finansowo m.in. katedrę
krakowską oraz liczne klasztory ojców: benedyktynów,
cystersów i franciszkanów. Była fundatorką wielu kościołów,
m.in. w Bochni i Nowym Korczynie. Sprowadziła liczne
zgromadzenia zakonne, m.in. Kanoników Regularnych od Pokuty
do Krakowa oraz siostry norbertanki do Krzyżanowic nad Nidą,
fundując im przyklasztorne kościoły. Wzięła czynny udział w
staraniach o kanonizację św. Stanisława. Z jej inicjatywy
Bolesław Wstydliwy i biskup Prandota wysyłali dwukrotnie
poselstwo w tej sprawie do Stolicy Apostolskiej.
W uznaniu jej wkładu w
dobro księstwa i kościoła Bolesław za radą biskupa Prandoty
wydał 2 marca 1257 w Nowym Korczynie przywilej własności
Ziemi Sądeckiej dla swojej małżonki. Wykorzystując stan
anarchii na Węgrzech księżniczka Kinga, dążąca do
zacieśnienia związków Spisza z Polską, obsadziła ten teren
swoimi wojskami, które stacjonowały tam aż do jej śmierci.
Przełomowym momentem w jej życiu była śmierć 7 grudnia 1279
w Krakowie jej męża księcia Bolesława, kiedy to podjęła jako
wdowa decyzję wstąpienia do zakonu klarysek. Najpierw
przywilejem z 6 lipca 1280 dokonała fundacji klasztoru
klarysek w Starym Sączu, a następnie przywdziała habit
zakonny stając się klaryską. Odtąd zamieszkiwała w tym
klasztorze, choć musiała go opuścić pod koniec 1287, kiedy
wraz z dwiema siostrami (Jolentą i Konstancją) oraz innymi
siedemdziesięcioma zakonnicami uciekła na Zamek Pieniński
bronić się przed najazdem tatarskim. 24 kwietnia 1289
złożyła profesję zakonną. We wrześniu 1291 zapadła na
poważną, śmiertelną chorobę, w wyniku której 24 lipca 1292
zmarła. Została pochowana po paru dniach pod posadzką
klasztornej kaplicy. Obecnie jej relikwie spoczywają po
translacji w specjalnej trumience na ołtarzu, na którym
umieszczono jej XV-wieczną pozłacaną figurę.
Według legendy, gdy polski książę krakowsko-sandomierski
Bolesław Wstydliwy poprosił o rękę węgierskiej królewny
Kingi, ta zwróciła się do swego ojca, aby w wianie nie
dawano jej złota i kosztowności, gdyż niosą za sobą pot i
łzy ludzkie. Nie chciała też roju służby, bo ta jest
znamieniem pychy. Życzyła sobie tylko jednego skarbu – soli,
którą chciała dać swej przyszłej ojczyźnie. Król Węgier
podarował jej więc najbogatszą kopalnię Siedmiogrodu w
Marmarosz (Prajd). Kinga, biorąc ją w posiadanie, wrzuciła
do szybu swój zaręczynowy pierścień, zaś w drodze do kraju
swego męża zabrała ze sobą doświadczonych górników
węgierskich. W Polsce kazała im szukać soli. Znaleźli ją –
jak pisze Ksiądz Piotr Skarga – „w pierwszym bałwanie
[bryle] soli, który wykopano, pierścień się on jej znalazł,
który ujrzawszy Kunegunda i poznawszy, dziękowała Panu Bogu,
który dziwy czyni tym, którzy Go miłują”.
Z inicjatywy sióstr klarysek przekonanych o świątobliwości
jej życia podjęto próbę wyniesienia jej na ołtarze. Ważną
przesłanką tego kroku były liczne cuda i łaski zdziałane za
jej przyczyną. Założono wówczas w 1329 księgę klasztorną
(łac. „Miracula Sanctae Kyngae”) w celu ich dokumentowania.
Zebrano wówczas 21 krótkich i zwięzłych opisów, spisanych w
latach 1307–1312. Do ich inicjatywy przyłączyli się również
inni pomysłodawcy. Apel o taką inicjatywę skierował Jan
Długosz do biskupa krakowskiego Jakuba z Sienna. Następnie
prymas abp. Jan Łaski zabiegając w Rzymie w 1514 o
kanonizację Kazimierza królewicza poddał myśl, by
równocześnie starać się o kanonizację kolejnych osób: Kingi,
Jana Kantego, Jacka Odrowąża i Szymona z Lipnicy. Podobnie
kard. Jerzy Radziwiłł po przeprowadzeniu kanonicznej
wizytacji klasztoru doszedł do wniosku, że należy zabiegać o
wyniesienie jej na ołtarze. Żywotopisarz ks. Marcin Ignacy
Frankowic zaznaczył, że kard. Radziwiłł jadąc do Rzymu na
jubileuszowy rok 1600 zamierzał starać się u papieża
Klemensa VIII o jej kanonizację.
13 marca 1625 ukazał się dekret Świętej Inkwizycji,
zatwierdzony przez papieża Urbana VIII, a 5 lipca 1634
ogłoszony został drugi dekret tegoż papieża, w których
zaznaczono o podjęciu starań w celu przeprowadzenia procesu
jej kanonizacji. Synod odbyty w Piotrkowie w 1628
przedstawił papieżowi Urbanowi VIII prośbę w sprawie
podjęcia próby jej kanonizacji. Stosownymi pismami
skierowanymi do Stolicy Apostolskiej poparli tę propozycję
król Zygmunt III Waza, bp Marcin Szyszkowski oraz siostry
klaryski. Następnie bp Szyszkowski nie czekając na odpowiedź
z Rzymu powołał specjalną Komisję, która 27 maja 1628
rozpoczęła pracę. Przesłuchano 82 świadków, zapoznano się z
treścią najstarszych jej życiorysów, opisano cuda zdziałane
za jej wstawiennictwem, po czym akta przesłano do Rzymu.
Kongregacja ds. Obrzędów po zapoznaniu się z dokumentacją
procesu, uznała materiał za niewystarczający i poleciła
przeprowadzenie nowego procesu. Proces ten został rozpoczęty
8 czerwca 1629 przez powołaną Komisję w następującym
składzie: ks. Marcin Kłociński, ks. Jan Kwaśnicki, ks.
Bartłomiej Fusoriusz, ks. Mikołaj Kownacki. Przesłuchano
wówczas 84 świadków, po czym zamknięto to postępowanie,
przesyłając akta do Rzymu. Inicjatywa ta jednak zakończyła
się niepowodzeniem.
Następnie kilkakrotne apelacje króla Jana III Sobieskiego
skierowane do papieża Innocentego XI spowodowały rozpoczęcie
kolejnego postępowania procesowego 1 marca 1684, a
postulatorem mianowano o. Baltazara Milatiusa de Navo.
Powołano Komisję w następującym składzie: bp Mikołaj Oborski
– przewodniczący Komisji, ks. Maciej Tryliński, ks. Maciej
Jan Balfor, ks. Adam Strykowski, ks. Franciszek Karol
Adwedykowicz.
Po przesłuchaniu powołanych świadków, prace Komisji zostały
zakończone 13 stycznia 1687, a następnie obszerne dokumenty
przekazane Stolicy Apostolskiej. Ostatecznie 10 czerwca 1690
Kongregacja ds. Obrzędów zatwierdziła odwieczność kultu, a
następnego dnia potwierdził to papież Aleksander VIII,
nadając Kindze tytuł błogosławionej. Stosowne uroczystości
pobeatyfikacyjne odbyły się 24 lipca 1691, które trwały
kilka dni w Starym Sączu oraz Krakowie.
W 1733 ówczesna ksieni klasztoru starosądeckiego Teresa
Stadnicka OSC podjęła pierwsze starania o jej kanonizację.
Zebrano wówczas materiał w sprawie cudów, jakie miały
miejsce po beatyfikacji za jej wstawiennictwem, po czym
przesłano ten materiał do Rzymu. Kongregacja ds. Obrzędów po
zapoznaniu się z tą dokumentacją poleciła biskupowi
krakowskiemu kard. Janowi Aleksandrowi Lipskiemu
przeprowadzenie procesu kanonizacyjnego. Powołano specjalny
trybunał w składzie: kard. Jan Aleksander Lipski –
przewodniczący trybunału, ks. Michał z Granowa Wodzicki –
oficjał sądu biskupiego w Krakowie i opat cysterski z
Wąchocka, późniejszy biskup przemyski, ks. Stanisław
Czekayski – notariusz procesu ks. Michał Awedyk – prokurator
procesu, kanonik kolegiaty sądeckiej. Trybunał działał w
okresie od 7 sierpnia 1742 do marca 1744, po czym obszerną
dokumentację przekazano w 1749 Stolicy Apostolskiej, która
po zapoznaniu się z aktami stwierdziła niedociągnięcia i
braki, a proces został przerwany w wyniku licznych
trudności.
W 1905 na prośbę biskupa tarnowskiego Leona Wałęgi, papież
św. Pius X wydał brewe pozwalające na rozpoczęcie nowego
procesu kanonizacyjnego uzupełniającego dotychczas zebrane
dokumenty i zeznania świadków. Postulatorem został mianowany
franciszkanin o. Marian Sobolewski OFMConv., a następnie o.
Wojciech Topoliński OFMConv. Kolejne lata i długotrwałość
procesu przyniosły zmianę postulatora na o. Antoniego
Ricciardiego OFMConv., a następnie od 16 kwietnia 1990 na o.
Ambrogia Sannę OFMConv. Wicepostulatorem został wówczas o.
Izydor Borkiewicz OFMConv. W sierpniu 1993 biskup tarnowski
Józef Życiński powołał Komisję historyczną, która zakończyła
swoją działalność 26 maja 1994 po zebraniu dokumentacji,
zawierającej ponad 600 stron maszynopisu formatu A4. 22
lutego 1994 rozpoczął się proces w sprawie cudownego
uzdrowienia za jej przyczyną. W dniach 5–24 marca tegoż roku
odbyło się przesłuchanie świadków, a 26 maja odbyła się w
Tarnowie pod przewodnictwem bp. Życińskiego sesja kończąca
ten proces, po czym akta zostały przesłane 24 lipca 1994
Kongregacji Spraw Kanonizacyjnych. 3 marca 1995 Stolica
Apostolska wydała dekret o ważności postępowania
diecezjalnego. W 1996 złożono tzw. Positio wymagane w
dalszym postępowaniu kanonizacyjnym.
17 grudnia 1996 odbyła się sesja konsultorów teologicznych,
a 10 października 1997 sesja kardynałów i biskupów
Kongregacji Spraw Kanonizacyjnych, po których 3 lipca 1998
promulgowano za zgodą papieża św. Jana Pawła II dekret o
heroiczności jej życia i cnót. Do kanonizacji potrzebny był
cud za jej wstawiennictwem, który po wnikliwej analizie
uznano za nadzwyczajny, potwierdzony stosownym postępowaniem
przez Kongregację Spraw Kanonizacyjnych 12 lutego 1999, co
otworzyło drogę do jej rychłej kanonizacji.
16 czerwca 1999 kanonizował ją św. Jan Paweł II podczas
swojej pielgrzymki do Polski w uroczystej mszy świętej w
Starym Sączu przy licznym udziale duchowieństwa i wiernych.
Specjalny obraz z wizerunkiem świętej na uroczystość
kanonizacji namalował krakowski artysta Piotr Moskal.
|