Angélique Debargues
Angélique Debargues, Angélique Duparc (zm. po 1724r.) –
francuska tancerka, primabalerina, metresa króla polskiego i
elektora Saksonii Augusta II Mocnego.
August II
Mocny
kochanek
Angélique
Debargues |
Angélique była żoną
baletmistrza Charlesa Debarguesa, pochodzącego ze znanej
francuskiej rodziny teatralnej. Początkowo pracowała jako
tancerka w Operze w Brukseli. W listopadzie 1708r. do
Brukseli przybył król Polski i elektor Saksonii August II
Mocny, który podróżował pod imieniem grafa de Torgau. Władca
przekonał Debargues, aby przyjechała do Drezna i dopiero tam
według La Saxe Galante Karla Ludwiga von Pöllnitza ujawnił
balerinie swoją prawdziwą tożsamość. Angélique Debargues
przybyła do stolicy Saksonii wraz z mężem w 1709r., a 24
czerwca tegoż roku król oficjalnie przyjął obydwoje do swej
służby. Uposażenie Angélique i jej męża wynosiło 1200
talarów rocznie, zaś z czasem wzrosło do dwóch tysięcy.
W Dreźnie Angélique została królewską metresą, a według
jednej z plotek władca podarował jej teatralny kostium
zdobiony diamentami. 30 kwietnia 1714r. z nieznanych bliżej
powodów August II zwolnił Angélique i jej męża ze służby na
swoim dworze, lecz już 1 lipca 1715r. ponownie stanowili oni
skład królewskiej grupy tanecznej. W 1720r. Angélique i
Charles przybyli do Warszawy, gdzie brali udział w serii
przedstawień francuskich. W tym czasie państwo Debargues
najprawdopodobniej zamieszkiwali Zamek Królewski. Pod koniec
roku musieli jednak wracać do Drezna, gdzie w karnawale
1721r. występowali w pastorale Mirtil. W październiku 1721r.
w Dreźnie zmarł mąż Angélique. Po owdowieniu Debargues
otrzymywała tysiąc talarów rocznej pensji. W 1724r. po raz
ostatni wystąpiła na dworze drezdeńskim. Z małżeństwa
Angélique z Charlesem Debarguesem pochodził prawdopodobnie
syn Caspar, inspektor garderoby teatralnej w teatrze
drezdeńskim w latach 1732r.–1744r.
Angélique Debargues opisywana była jako jedna z
najwybitniejszych tancerek z królewskiego zespołu. Pisarz
Johanna Michaela von Loena opisywał ją jako „niezrównaną w
szybkości i zręczności obrotów”. Portret primabaleriny
autorstwa Ádáma Mányokiego znajduje się w zbiorach Pałacu Na
Wyspie w warszawskich Łazienkach Królewskich. Inny wizerunek
tancerki zamieszczono w angielskiej wersji La Saxe Galante
Karla Ludwiga von Pöllnitza z 1929r.
|