Adelajda Biała Knegini
Adelajda Biała Knegini – rzekoma siostra lub córka Mieszka
I, żona węgierskiego księcia Gejzy. Po raz pierwszy wspomina
o niej Kronika polsko-węgierska z XIII wieku. Postać obecna
w dawniejszej historiografii oraz po dziś dzień w
literaturze popularnonaukowej. Badania przeprowadzone pod
koniec XIX wieku wykazały, że Adelajda Biała Knegini to
postać fikcyjna, a jedyną żoną Gejzy była Sarolta, nosząca
przydomek Beleknegini.

Siemomysł
ojciec
Adelajdy Białej
Knegini |

Gorka
matka Adelajdy Białej
Knegini |

Mieszko I
brat Adelajdy Białej
Knegini |

Prokuj
brat Adelajdy Białej
Knegini |

Czcibor
brat Adelajdy Białej
Knegini |
Jako pierwsza wspomina o niej Kronika polsko-węgierska z
XIII wieku. Podaje ona, że książę Gejza (Jesse) poślubił
Adelajdę, siostrę Mieszka I, która nawróciła męża na
chrześcijaństwo, a później urodziła mu syna Stefana,
późniejszego świętego.
Adelajda obecna w dawniejszej historiografii piastowskiej
(zob. Oswald Balzer, 1895) oraz w literaturze
popularnonaukowej (np. autorstwa Pawła Jasienicy) i
legendach. Najczęściej podawana za młodszą córkę Siemomysła,
księcia Polan i siostrę Mieszka I, która miała poślubić w
972 lub 973 Gejzę. Jako księżna Węgier nazwana zostać miała
Białą Kneginią i przyczynić się do chrystianizacji Węgier
oraz małżeństwa swojego bratanka Bolesława ze swoją
pasierbicą Judytą w 985. Żywot Adelajdy zawierają tzw.
żywoty budzisławskie, uważane przez historyków za
mistyfikację.
Szereg hipotez odnośnie do Adelajdy wysunął Stanisław
Zakrzewski. Według niego Adelajda była córką Mieszka I i
Dobrawy. Urodziła się w 968 lub 969 roku. W nieznanym roku
poślubiła Gejzę; była jednak jego drugą żoną i macochą, a
nie matką Stefana I. Później miała zostać oddalona przez
męża, a po śmierci Gejzy poślubić jego młodszego brata
Michała, którego polski badacz identyfikował z Koppánym. Z
tego małżeństwa mieli pochodzić Vazula i Władysław Łysy.
Hipotezy te nie spotkały się jednak z uznaniem literatury.
Historycy Jerzy Dowiat i Tadeusz Wasilewski wysunęli z kolei
hipotezę, że imię Adelajda nosiła córka Mieszka II, żona
króla Beli I.
Wiadomości te oparte są jednak głównie na legendach lub
nieweryfikowalnych wczesnych przekazach historycznych, teza
o jej istnieniu zdaje się być dzisiaj już jednoznacznie
porzucona przez historyków.
Wątek Adelajdy w poezji polskiej badał Dawid Jung, który
analizie poddał anonimowy wiersz pisany w leoninach (łac.
versus leoninus) pt. „O Adelajdzie, zrodzonej w Gnieźnie
Białej Knegini”. Wiersz stanowi jeden z nielicznych
przykładów poetyckiej próby opisania życia księżny. W
literackiej wizji Adelajda miała urodzić się w Gnieźnie i
wychowywać na gnieźnieńskim dworze Mieszka I oraz Dąbrówki.
Anonimowy poeta starał się podkreślić dobre relacje
polsko-węgierskie, które stały się możliwe dzięki
Adelajdzie:
Odtąd dwa bliskie narody złączon w bratnie korowody / Bieżą
przez Europy dzieje, aż do śmierci przyjaciele.
Jak zauważa Jung, w wierszu wykorzystano nieznaną bliżej
legendę o „pierścieniu świętowojciechowym”:
Utwór „O Adelajdzie, zrodzonej w Gnieźnie Białej Knegini”
zachował zagubioną legendę o cudownym pierścieniu Wojciecha,
który księżna miała rzekomo otrzymać osobiście od świętego.
Ów pierścień, w późniejszym okresie świecący w kwietniu,
miesiącu męczeńskiej śmierci Wojciecha, księżna Adelajda
odesłała do skarbca gnieźnieńskiego. Podobnie jak w
wzorcowej hagiografii, pierścień zgodnie z zamierzeniem
poety stał się atrybutem Adelajdy. Legendy o
świętowojciechowym złotym pierścieniu nie spotykamy
wcześniej w literaturze, wpisuje się ona jednak w ludowe
wyobrażenie świętego, który słynął z hojności i karmienia
głodnych, świętego, który potrafił podzielić się z ubogim
nawet własną poduszką, o czym wspominają łacińskie antyfony
i responsoria śpiewane w średniowieczu przy grobie świętego
w Gnieźnie.
Pośmiertnie, zgodnie z literackim wyobrażeniem, duch
Adelajdy nawiedza zamek gnieźnieński.

|