|
W
i l l i a m S z e k s p i r |
|
Reżyseria: Wacław Krzyżtopór |
Muzyka: Zespół Własny
Monodram taneczny w wykonaniu Magdy Widłak
Premiera: wrzesień 2018 |
|
|
|
|
Desdemona –
postać fikcyjna z tragedii
Williama Szekspira
Otello. Wenecjanka,
córka senatora, żona
tytułowego bohatera.
Pozostaje wierna i lojalna
wobec męża, jednak ten, za
sprawą intrygi, podejrzewa
ją o cudzołóstwo. W jej rolę
wcielały się liczne aktorki
teatralne i filmowe, m.in.
Margaret Hughes, Ellen
Terry, Helena Modrzejewska
oraz Irène Jacob.
Jeden z weneckich pałaców,
Palazzo Contarini-Fasan,
jest tradycyjnie określany
domem Desdemony, w
rzeczywistości jednak
skojarzenie to wynika
wyłącznie z tradycji i nie
ma oparcia ani w dramacie
Szekspira, ani w
rzeczywistej historii
pałacu.
|
|
|
|
Szekspir zaczerpnął fabułę
swojej tragedii z noweli
Giovanniego Battisty
Giraldiego
(nazywanego Cinthio)
zamieszczonej w zbiorze
Hecatommithi.
Bohaterka Cinthio, nosząca
imię Disdemona, również
zostaje niesłusznie
oskarżona o zdradę przez
swojego męża Maura, także w
pierwowzorze podejrzenie o
cudzołóstwo jest wynikiem
intrygi. W kreacji postaci
występują jednak różnice –
podczas gdy Desdemona nie
wątpi w swojego męża,
Disdemona uważa, że jej
historia powinna być
przestrogą przed zawieraniem
małżeństw z mężczyznami z
innych kultur. Istnieją
także odmienności fabularne,
m.in. w kwestii śmierci
bohaterki: Desdemona
Szekspira zostaje uduszona
przez Otella w szale
zazdrości, Disdemonę
zabijają wspólnie Maur i
jego przyjaciel-intrygant
(odpowiednik
szekspirowskiego Jagona),
pozorując wypadek
|
|
|
|
|
Jest obywatelką Wenecji,
córką senatora Brabancja.
Wbrew woli ojca potajemnie
poślubia
Maura,
generała Otello. Jednak już
w noc poślubną wenecki doża
wysyła jej ukochanego do
walki z turecką flotą
zmierzającą w stronę
zależnego od Wenecji
Cypru,
natomiast ona sama ma się na
wyspę udać innym statkiem z
Jagonem
– chorążym Otella pomijanym
dotąd w awansach i
niespełnionym w związku z
Emilią, która odtąd staje
się również powiernicą i
towarzyszką Desdemony.
Desdemona kocha męża i jest
mu wierna i szczerze oddana.
Jednak pełen nienawiści do
Otella Jago zawiązuje
intrygę, w wyniku której
Maur nabiera przekonania, że
żona zdradza go z jego
zaufanym podkomendnym –
Michałem Kasjem. Ogarnięty
szałem zazdrości Otello
morduje Desdemonę, a
następnie sam popełnia
samobójstwo.
|
|
|
|
Desdemona jest zazwyczaj
uważana za wcielenie
niewinności, miłości i
dobroci, które nie potrafi
się obronić w świecie
nieprawości kreowanym przez
Jago. Wielu interpretatorów
(m.in.
Samuel Taylor Coleridge
i
William Hazlitt)
zwracało uwagę na pasywność
i brak własnej woli w
postaci Desdemony, która w
miarę postępu akcji staje
się coraz bardziej bierna.
Fakt ten nie był
jednoznacznie oceniany –
Coleridge i Hazlitt uważali
bierność i brak charakteru
za pełne słodyczy i kobiece,
natomiast
Jane Adamson
uznała bierność Desdemony w
chwili śmierci za
niepokojącą i trudną do
zniesienia. Z kolei
Ellen Terry
i
Helena Faucit
uważały, że interpretowanie
Desdemony jako istoty słabej
i przedstawianie jej w ten
sposób na scenie wynikało z
niezrozumienia postaci,
którą uważały za silną
|
|
|
|
|
Allan Bloom
interpretuje jej miłość jako
zrodzoną nie z pragnienia
fizycznego, a z marzenia o
niezwykłości wykraczającej
poza dostępne jej w Wenecji
życie, niezwykłości, którą
Otello ofiarował jej w
postaci swoich opowieści. W
interpretacji Allana Blooma
Desdemona jest dziewczyną
nieśmiałą, lecz świadomą
swoich pragnień, a jej
wierność mężowi i
bezwarunkowa wiara w niego
wymaga od niej wykroczenia
poza zdrowy rozsądek. Wiara
ta popycha ją też do trzech
kłamstw (zatajenie przed
ojcem swojego związku z
Maurem, ukrycie przed
Otellem faktu zgubienia
chustki i zaprzeczenie w
chwili śmierci, jakoby to
Otello był jej mordercą).
Desdemona jest więc w
interpretacji filozofa
istotą szlachetną, lecz w
swojej szlachetności
wykraczającą poza wskazania
prawa i zdrowego rozsądku.
|
|
|
|
Według
Harolda Blooma
fakt, że Otello określa
czystość żony „zimną”
dowodzi, że jego małżeństwo
z Desdemoną nigdy nie
zostało skonsumowane, a ona
sama umarła jako dziewica.
Krytyk sądzi także, że
ponieważ Otello nigdy nie
współżył z Desdemoną, mógł
nawet sądzić, że była ona
niewierna także przed
zawarciem małżeństwa.
|
|
|
|
|
Teolog
Jacek Bolewski
widzi w Desdemonie osobę
czystą i dobrą, silną
miłością, dzięki której ma
moc demaskowania (jako
jedyna) demonicznej natury
Jagona. Ponadto w
interpretacji Bolewskiego
ostatnie słowa Desdemony
Poleć mnie memu miłemu Panu
(org.
Commed me to my kind lord)
odnoszą się nie do Otella,
ale do Boga.
|
|
|
|
|
Wbrew tradycyjnemu
postrzeganiu Desdemony jako
kobiety skromnej, łagodnej i
niewinnej,
Jan Kott
interpretuje tę postać jako
najbardziej zmysłową z
szekspirowskich bohaterek,
zapamiętałą w miłości i
kryjącą w sobie silny
potencjalny erotyzm. Bez
niego, zdaniem Kotta, Otello
podejrzewając ją o
niewierność, popadłby w
śmieszność.
|
|
|
|
|
|
Podczas pierwszych
przedstawień
Otella,
wykonywanych jeszcze za
życia Szekspira, w rolę
Desdemony wcielał się młody
chłopiec. Uznaje się, że
pierwsze przedstawienie, w
którym w rolę Desdemony
wcieliła się kobieta
(jednocześnie był to też
prawdopodobnie pierwszy raz,
kiedy kobieta w ogóle
zagrała jakąkolwiek
szekspirowską bohaterkę)
odbyło się 8 grudnia 1660
roku w
Cockpit Theater.
Nazwisko aktorki nie jest
znane, prawdopodobnie była
to
Anne Marshall
lub
Margaret Hughes.
W rolę Desdemony w teatrze
wcielały się także
Sarah Siddons,
Ellen Terry,
Maggie Smith
oraz
Susanna Cibber
|
|
|
|
|
|
W Polsce Desdemonę zagrały w
adaptacjach teatralnych
m.in.
Helena Modrzejewska
(1869-1884,
Maria Federowicz
(1898,
Teofila Nowakowska,
Leontyna Parżnicka,
Maria Deryng,
Antonina Hoffmann
i
Józefa Woleńska.
Joanna Pacuła
wcieliła się w Desdemonę w
spektaklu
Teatru Telewizji
(reż.
Andrzej Chrzanowski,
1984).
Wikipedia
|
|
|
|
|