|
|
M a r i n a C w i e t a j e w a |
|
Reżyseria:
Misza Szysza |
Scenografia: Lew Frak |
Muzyka: Zespół
Występują: Antonina Bulicka,
Justyna Bulicka i Matylda Bulicka
Premiera: październik 2016 |
|
|
|
|
|
Marina Iwanowna
Cwietajewa
(ros.
Марина Ивановна
Цветаева;
ur.
26 września /8 października 1892
w Moskwie,
Imperium
Rosyjskie - zm.
31 sierpnia 1941
w Jełabudze,
Tatarska ASRR) –
rosyjska
pisarka, uważana
za jedną z
najważniejszych
rosyjskich
poetek XX wieku.
Cwietajewa była
jedną z
najoryginalniejszych
poetek
rosyjskich XX w.
Jej utwory były
kontynuacją
sprzeczności
prądów akmeizmu
i symbolizmu.
Wśród
poruszanych
przez nią
tematów była
m.in. kobieca
seksualność oraz
namiętność. Jej
spuścizna
literacka
zaczęła być
doceniana
dopiero w latach
60. XX w., a
wiele utworów
zaginęło.
|
|
|
|
|
|
Urodziła się w moskiewskiej
rodzinie profesora Iwana W.
Cwietajewa oraz Marii A.
Meyn – pianistki. Jej babcią
ze strony matki była Polka,
Maria Biernacka (Мария
Лукинична Бернацкая), córka
Łukasza Biernackiego (Лука
Александрович Бернацкий) i
Marianny Ledóchowskiej (Марианна
Станиславовна Ледуховская).
Pradziad Mariny Cwietajewej,
Łukasz Biernacki żył 94
lata. Długowieczność
odziedziczył po swym ojcu
Aleksandrze (1696-1814),
który był polskim
szlachcicem i dożył
sędziwego wieku 118 lat. Do
rodziny należał też Dmitrij
Iłowajski słynny rosyjski
historyk, który był teściem
Iwana Cwietajewa.
|
|
|
|
|
W 1902 r. matka zachorowała
na gruźlicę, w związku z
czym Marina podróżowała po
wielu krajach Europy:
Włoszech, Szwajcarii i
Niemczech. Częściowo też
odbywała nauki za granicą, w
tym na pensjach w Lozannie i
Fryburgu. W 1909 r.
uczestniczyła w kursie
literatury francuskiej na
Sorbonie. Od 6 roku życia
pisała wiersze (także w
języku francuskim i
niemieckim), w 1910 roku
własnym nakładem wydała
debiutancki tomik poezji pt.
Album wieczorny, dość
ciepło przyjęty przez
krytykę. Jej wiersze zostały
dostrzeżone przez krytyków i
poetów rosyjskiego
„Srebrnego wieku”, m.in.
Walerego Briusowa, Wołoszyna
i Nikołaja Gumilowa. W 1911
porzuciła liceum, nie
uzyskując matury. W styczniu
1912 roku wyszła za mąż za
Siergieja Efrona, będącego
wówczas w liceum. We
wrześniu tego roku urodziła
córkę Ariadnę, w 1912 wydała
też własnym kosztem kolejny
tom poezji pt. Latarnia
czarnoksięska, który
jednak zyskał słabe
recenzje, gdyż uznano te
wiersze za mocno infantylne.
Młode małżeństwo żyło na
koszt ojca Cwietajewej, a po
jego śmierci w 1913 ze
spadku. Od 1915 Marina
Cwietajewa w praktyce sama
wychowywała córkę, gdyż mąż
zgłosił się jako sanitariusz
do armii, a od 1917 walczył
w armii białych. W kwietniu
1917 urodziła drugą córkę
Irinę.
|
|
|
|
|
|
Rewolucję październikową przyjęła z wrogością,
widząc w niej powstanie „sił szatańskich”.
Jednocześnie czas ten był okresem powstania
znakomitych wierszy, opublikowanych w tomiku
Wiorsty (1921). Nie mając zawodu ani
praktycznych umiejętności, utraciwszy w wyniku
rewolucji oszczędności, żyła w Moskwie w nędzy.
Ponieważ córka Irina okazała się upośledzona
umysłowo, oddała ją do przytułku, gdzie po paru
miesiącach, nieodwiedzana przez matkę zmarła z
wycieńczenia. |
|
|
|
|
W 1922 r. bolszewicy pozwolili jej na emigrację.
W maju wyjechała do Berlina, gdzie połączyła się
z żyjącym na emigracji mężem i przeniosła się z
nim do Pragi, gdzie żyli głównie ze stypendium
wypłacanego emigrantom rosyjskim przez miejscowy
rząd. Tu w lutym 1925 urodziła ostatnie dziecko,
Gieorgija (być może ojcem był Borys Pasternak,
jednak oficjalnie uznał dziecko S. Efron).
Jeszcze w Berlinie emigracyjne wydawnictwa
wydały dwa tomy poezji Cwietajewej: Wiersze
do Błoka i Rozłąka, pozytywnie
przyjęte przez krytykę. W czasie pobytu w
Czechosłowacji ukazał się kolejny tom wierszy
pt. Rzemiosło, cieszący się wielką
popularnością. W sumie w tym okresie wczesnej
emigracji powstały poematy manifestujące
namiętny stosunek do życia, o kunsztownej
retoryce. Na emigracji tworzyła także eseje oraz
wspomnienia, zwłaszcza w późniejszym okresie,
gdy jej poezje były coraz gorzej przyjmowane
przez czytelników. W 1925 Efronowie osiedlili
się we Francji, początkowo w Paryżu, potem,
głównie ze względów finansowych, na prowincji.
Jednocześnie zaczął się upadek kariery
literackiej Cwietajewej. |
|
|
|
|
|
Nowe wiersze poetki cechowały się
nowoczesnością formy i agresywnością
stylu, co wzbudziło negatywne uczucia u
wielu wydawców i czytelników. Co więcej
były tam wypowiedzi, które uraziły
praktycznie wszystkie kręgi rosyjskiej
emigracji, a także władze sowieckie.
Monarchistów oburzała krytyka roli
caratu w złamaniu kariery Puszkina,
bolszewików drażniły wiersze sławiące
męstwo białych, a także krytyka
stosunków panujących w Rosji sowieckiej,
a wszystkich emigrantów uraziło uznanie
przez Cwietajewą wysokiego poziomu
artystycznego bolszewickich pisarzy, np.
Gorkiego i Majakowskiego. Dodatkowo
Cwietajewa zaczęła silnie krytykować
wyalienowaną i pozbawioną nadziei
postawę całej emigracji. Przede
wszystkim jednak, do izolacji
Cwietajewej doprowadziła działalność jej
męża, który od połowy lat 20. zaczął
głosić coraz bardziej lewicowe poglądy,
a następnie zbliżać się do bolszewików i
działać na rzecz wyjazdu emigrantów do
ZSRR. Ostatecznie został agentem OGPU. W
1937 do ZSRR wyjechała córka Cwietajewej
Ariadna. Parę miesięcy później do tego
kraju zbiegł też Siergiej, ścigany przez
policję za współorganizację z ramienia
OGPU morderstwa Ignacego Reissa (Poreckiego).
Uwikłany też był we współpracę z INO
NKWD (podobnie jak gen. Nikołaj Skoblin
czy żona generała Nadieżda Plewicka)
|
|
|
|
|
|
W 1939 roku Marina Cwietajewa
postanowiła połączyć się z mężem,
zwłaszcza że niemal pełna izolacja w
środowisku emigracyjnym pozbawiła ją
środków do życia. W czerwcu 1939 wraz z
synem przybyła do ZSRR. Jeszcze przed
jej powrotem, we wrześniu 1937
aresztowana została jej siostra
Anastazja (uwolniona dopiero w połowie
lat 50. XX wieku). Wraz z mężem i
dziećmi otrzymali mieszkanie w daczy
należącej do NKWD w podmoskiewskim
Bolszewie. W sierpniu tego roku
aresztowano córkę Cwietajewej, a w
październiku tegoż roku męża Siergieja
(oboje oskarżono i skazano za
szpiegostwo i działalność w
organizacjach emigracyjnych). Pomimo
tego, że Cwietajewa była „żoną wroga
ludu”, wbrew typowym praktykom tych
czasów, Cwietajewej nie aresztowano i
nie pozbawiono pracy. Musiała się
wyprowadzić z daczy NKWD, otrzymała
jednak od państwowego Funduszu
Literatury mieszkanie w podmoskiewskim
Golicynie, bezpłatne wyżywienie oraz
zlecenia na tłumaczenia z języków
obcych.
|
|
|
|
|
|
Pomimo listów Cwietajewej do
Berii, w których powoływała się
na prosowiecką działalność
szpiegowską męża i jego poglądy
komunistyczne, mąż pozostał w
więzieniu (został rozstrzelany
16 sierpnia 1941), podobnie jak
córka, przebywająca w łagrach, a
potem na zesłaniu do 1955 roku.
Próbowała też wydać swoje
wiersze, jednak uzyskały one
bardzo niskie opinie recenzentów
(zgodne zresztą z wcześniejszymi
opiniami czołowych sowieckich
literatów, m.in. Majakowskiego,
Gorkiego, a nawet Achmatowej). Z
powodów finansowych musiała
zamienić mieszkanie na tańsze,
ale dalej mieszkała w Moskwie
albo jej okolicach. Po wybuchu
wojny Cwietajewa z synem, jak
inni literaci, została
ewakuowana do Jełabugi w
Tatarstanie, gdzie samotność,
poczucie bezsilności, nędza oraz
konflikt z synem sprawiły, że
popełniła samobójstwo, wieszając
się.
|
|
|
|
|
|
Została pochowana na tamtejszym
cmentarzu, choć dokładne miejsce
jest nieznane. W tej części
cmentarza, w której znajduje się
jej domniemany grób, siostra
poetki, Anastazja Cwietajewa,
postawiła w 1960 krzyż, a w 1970
wybudowano granitowy nagrobek. W
domu, w którym mieszkała,
znajduje się teraz poświęcone
jej muzeum.
|
|
|
|
|
|